»Äntligen får jag göra en Mozartopera
med Kungliga Hovkapellet«
ALAN GILBERT
musikchef & hovkapellmästare
KUNGLIGA
HOVKAPELLET
Skicklig ORKESTER med lång historia
Det var invandrade spelmän, »pijpare och trompetare« som lade grunden till Kungliga Hovkapellet. Nästan 500 år senare är de inte bara en av världens äldsta orkestrar utan också Sveriges största med sina 105 musiker. Från att ha varit en hovmusikinstitution under Gustav Vasa är de, sedan Kungliga Operan grundades 1773, husets hjärta och förenar alla dess konstformer. Förutom att spela i föreställningar av operor och baletter framför Hovkapellets musiker symfonikonserter, kammarkonserter och lunchkonserter. Ett särskilt ansvar för Hovkapellet har Operans musikchef, världsdirigenten Alan Gilbert – hör honom berätta om sin karriär, yrket som dirigent och arbetet med Kungliga Hovkapellet.
»Jag är alltid överlycklig över att kunna jobba med mitt älskade Hovkapell«
/ALAN GILBERT
musikchef & hovkapellmästare
»Resan fortsätter«, säger hovkapellmästaren Alan Gilbert. »Jag är alltid överlycklig över att kunna jobba med mitt älskade Hovkapell. Jag tycker att det finns en unik anda i denna orkester. Den kvalitet som jag söker efter allra mest när jag dirigerar orkestrar runtom i världen är att det ska finnas ett begär efter att skapa musik och berätta historier på övertygande sätt, och jag tycker att Hovkapellet är på absolut toppnivå när det gäller det. Vi har så roligt tillsammans. Och vi har en underbar repertoar denna säsong.«
Våren 2025 inleder Alan Gilbert, som också är chefsdirigent för Elbfilharmonikerna i Hamburg, sitt femte år som musikchef vid Kungliga Operan. Vårsäsongen startar med en nyuppsättning av Mozarts klassiker Figaros bröllop, och med denna produktion gör Alan Gilbert sin första Mozartopera på Kungliga Operan.
»För mig är Mozart kärnan i standardrepertoaren – hans operor är fröet från vilket annat har vuxit. Jag har velat göra en Mozartopera med Kungliga Hovkapellet från dagen då jag började här, och nu får jag äntligen chansen, med Figaros bröllop som är en av mina favoritoperor. Att säga att Mozart är perfekt har blivit en kliché, men han är verkligen perfekt. Han använder traditionella former i sina arior, men han har en sådan otrolig förmåga att tonsätta text för att skapa en rikedom av mänsklig erfarenhet. Och Figaro har så många förstklassiga nummer, det är bara hit efter hit. Dessutom är den extremt rolig – det är sofistikerad humor. Och den säger något om vad det innebär att vara en människa. Jag älskar den.«
Alan Gilbert dirigerar också Wagners Valkyrian, vilket han har gjort tidigare på Kungliga Operan.
»Bland tonsättare är Wagner en av mina favoriter att dirigera, och jag tror att det är en av Kungliga Operans favoriter också. Vi har en speciell relation till Wagners musik – det finns en trygghet och en stolthet som man känner av när Kungliga Hovkapellet spelar Wagner. Det finns ju också en tradition av svenska Wagnersångare som går tillbaka till Birgit Nilsson och andra. Jag ser så mycket fram emot att göra Valkyrian med de underbara sångarna som vi har i denna omgång. Det är en så stark opera, berättelsen är så gripande. Varje akt är så olik de andra men så bra på sitt eget vis. Slutscenen, med Wotans avsked till Brünnhilde och den magiska eldens musik, lyckas krossa ens hjärta och vara upplyftande på samma gång.«
Säsongen avslutas med en storslagen konsert på Kungliga Operans stora scen, där Gilbert dirigerar Kungliga Hovkapellet i Johannes Brahms första symfoni.
KUNGLIGA HOVKAPELLETS MEDLEMMAR
Nyfiken på våra musiker?
DU HITTAR DEM HÄR »