PERSONUPPGIFTSPOLICY (KUNDER)
På Operan värnar vi om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd (t.ex. skulle vi aldrig sälja dina personuppgifter till ett annat företag). Denna integritetspolicy förklarar hur vi samlar in och använder din personliga information. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande.
Det är viktigt att du tar del av och förstår personuppgiftspolicyn och känner dig trygg i vår behandling av dina personuppgifter. Du är alltid välkommen att kontakta oss vid eventuella frågor.
Med hjälp av innehållsförteckningen nedan kan du lätt navigera till de avsnitt som är av särskilt intresse för dig.
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter? 2
Vem är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in? 2
Vilka personuppgifter samlar vi in om dig som kund och i vilket ändamål (varför)? 2
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter? 6
Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med? 6
Var behandlar vi dina personuppgifter? 7
Hur länge sparar vi dina personuppgifter? 7
Vad har du för rättigheter som registrerad? 7
Hur hanterar vi personnummer? 9
Vad är cookies och hur använder vi det? 9
Kan du själv styra användningen av cookies? 9
Hur skyddas dina personuppgifter? 10
Vad innebär det att Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) är tillsynsmyndighet? 10
Hur kontaktar du oss lättast vid frågor om dataskydd? 10
VAD ÄR EN PERSONUPPGIFT OCH VAD ÄR EN BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER?
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. T.ex. kan bilder och ljudupptagningar som behandlas i dator vara personuppgifter även om inga namn nämns. Krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter (t.ex. IP-nummer) är personuppgifter ifall de kan kopplas till fysiska personer.
Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling, oberoende av om den utförs automatiserat eller ej. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.
VEM ÄR ANSVARIG FÖR DE PERSONUPPGIFTER VI SAMLAR IN?
Kungliga Operan AB, org. nr 556190–3294, med adress Box 103 22, Stockholm, är
personuppgiftsansvarig för företagets behandling av personuppgifter.
VILKA PERSONUPPGIFTER SAMLAR VI IN OM DIG SOM KUND OCH I VILKET
ÄNDAMÅL (VARFÖR)?
Ändamål | Behandlingar som utförs |
Kategorier av personuppgifter |
För att kunna hantera beställning/köp (inkl. gåva) |
¤ Leverans av biljetter |
¤ Namn ¤ Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer) ¤ Betalningshistorik ¤ Betalningsinformation |
Laglig grund: Fullgörande av köpeavtal |
Förklaring: Insamling av personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet. |
|
Lagringsperiod: | Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 48 månader därefter i syfte att hantera eventuella reklamationsärenden |
Ändamål | Behandlingar som utförs |
Kategorier av personuppgifter |
För att kunna fullgöra företagets rättsliga förpliktelser |
¤ Nödvändig hantering för uppfyllande av företagets rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen). |
¤ Namn ¤ Personnummer ¤ Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer) ¤ Betalningshistorik ¤ Betalningsinformation ¤ Din korrespondens. ¤ Uppgift om köptidpunkt, köpställe, eventuellt fel/klagomål. |
Laglig grund: Rättslig förpliktelse |
Förklaring: Denna insamling av dina personuppgifter krävs enligt lag. Om uppgifterna inte lämnas kan vår rättsliga skyldighet inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet. |
|
Lagringsperiod: | Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 48 månader därefter |
Ändamål | Behandlingar som utförs |
Kategorier av personuppgifter |
För att kunna hantera kundserviceärenden |
¤ Kommunikation och besvarande av eventuella frågor till t.ex. kundservice/biljettkassa (via telefon eller i digitala kanaler, inklusive sociala medier). ¤ Identifiering ¤ Utredning av eventuella klagomål- och supportärenden (inklusive teknisk support). |
¤ Namn ¤ Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer) ¤ Din korrespondens. ¤ Tekniska uppgifter om din utrustning. ¤ Hälsoförutsättningar (i förekommande fall), t.ex. tillgänglighetsönskemål, hälsotillstånd eller allergier vid bokning). |
Laglig grund: Berättigat intresse |
Förklaring: Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera kundserviceärenden. |
|
Lagringsperiod: | Till dess att kundserviceärendet avslutats. |
Ändamål | Behandlingar som utförs |
Kategorier av personuppgifter |
För att kunna utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system för kunder |
¤ Utskick av enkät via triggermail i samband med besök av föreställning/aktivitet på Operan. ¤ Anpassning av tjänster för att bli mer användarvänliga. ¤ Framtagande av underlag för att utveckla och förbättra vårt sortiment. ¤ Ge kunder möjlighet att påverka vårt utbud/sortiment. ¤ Framtagande av underlag för att förbättra IT-system i syfte att generellt höja säkerheten för företaget och våra besökare/kunder. ¤ Ge kunder möjlighet att interagera med Operan genom t.ex. events (inkl. eventuell publicering via Operans hemsidor/sociala medier). |
¤ Födelsedatum/ålder ¤ Kön ¤ Namn ¤ Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer) ¤ Bostadsort ¤ Utbildning ¤ Sysselsättning ¤ Inkomstspann ¤ Boendeform ¤ Härkomst (frivillig uppgift) ¤ Korrespondens och feedback avseende våra tjänster och produkter. ¤ Köp- och användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik). ¤ Tekniska data rörande enheter som används och dess inställningar. |
Laglig grund: Berättigat intresse |
Förklaring: Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och våra kunders behov av att utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system |
|
Lagringsperiod: | Från insamlandet till och för en tid av 48 månader därefter. |
Ändamål | Behandlingar som utförs |
Kategorier av personuppgifter |
För att kunna förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget. |
¤ Förhindrande och utredning av eventuella stölder, bedrägerier eller andra lagöverträdelser (t.ex. vid incidenter i Operans publika utrymmen). ¤ Förhindrande av skräppostutskick (t.ex. phishing, trakasserier eller försök till olovlig inloggning på användarkonton eller liknande). ¤ Skydd och förbättring av vår IT-miljö mot angrepp och intrång |
¤ Videoinspelningar från kamerabevakning. ¤ Köp- och användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik). ¤ Tekniska data rörande enheter som används och dess inställningar. |
Laglig grund: Fullgörande av rättslig förpliktelse alternativt berättigat intresse |
Förklaring: Ifall ingen rättslig förpliktelse föreligger är behandlingen nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget. |
|
Lagringsperiod: | Från insamlandet och för en tid om 48 månader därefter. Videoinspelningar från kameraövervakning raderas efter 7 dagar. |
Ändamål | Behandlingar som utförs |
Kategorier av personuppgifter |
För att kunna skicka relevant kommunikation och hantera förmåner och erbjudanden (direktmarknadsföring) |
¤ Utskick av nyhetsbrev och annan information via email, sms, och post, innehållande exempelvis information om föreställningar och aktuella erbjudanden. ¤ Analyser av de uppgifter vi samlar in för ändamålet. Baserat på de uppgifter vi samlar in (t.ex. köphistorik, födelsedatum, angivna preferenser) så gör vi en analys på individnivå som kan resultera i att du sorteras in i en kundgrupp eller får en unik profil. Resultaten från analyserna ligger till grund för anpassad kommunikation, personliga erbjudanden, anpassade förmåner m.m. Olika kunder kan därför få olika kommunikation, förmåner och erbjudanden. |
¤ Namn ¤ Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer) ¤ Kön ¤ Födelsedatum ¤ Köphistorik ¤ Användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik.) ¤ Angivna kundval avseende tjänster och produkter. |
Laglig grund: Lämnat samtycke |
Förklaring: Behandling sker efter att kund lämnat samtycke till denna personuppgiftspolicy i samband med upprättandet av konto eller köp, eller i samband med att kund anmält sig som mottagare av Operans nyhetsbrev. | |
Lagringsperiod: | Från tidpunkten för lämnat samtycke till och med tidpunkten då lämnat samtycke återkallats. |
Ändamål | Behandlingar som utförs |
Kategorier av personuppgifter |
För att kunna uppfylla ägardirektiv från Operans ägare samt gällande arkivbestämmelser. |
¤ Inspelning samt arkivering av videomaterial från föreställningar. ¤ Tillgängliggörande av videoinspelningar av föreställningar via digital distribution (t.ex. operan.se, FHP (Folkets Hus- och Parker), OperaVision etc. ¤ Produktion och tillgängliggörande av trailermaterial för aktuella föreställningar via Operans marknadsföringskanaler. |
¤ Foto ¤ Video |
Laglig grund: Fullgörande av rättslig förpliktelse samt berättigat intresse |
Förklaring: Behandlingen är nödvändig för att kunna uppfylla det uppdrag som Operans ägare ålagt företaget samt för att tillgodose allmänhetens intresse gällande bevaring av material i Operans arkiv. |
|
Lagringsperiod: | Från insamlandet och därefter enligt Arkivlag (1990:782). |
FRÅN VILKA KÄLLOR HÄMTAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Utöver de uppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in från dig utifrån dina köp och hur du använder våra tjänster, kan vi också komma att samla in personuppgifter från någon annan (s.k. tredje part). De uppgifter vi samlar in från tredje part är följande:
1) Adressuppgifter från offentliga register för att vara säkra på att vi har rätt adressuppgifter till dig.
2) Personuppgifter från t.ex. skolor i samband med genomförande av samarbetsprojekt mellan skolverksamhet och Operan.
VILKA KAN VI KOMMA ATT DELA DINA PERSONUPPGIFTER MED?
Personuppgiftsbiträden. I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss t.ex. med:
1) Biljettförsäljning (biljettsystem, kundanalyser, kundutskick).
2) Marknadsföring (print och distribution, sociala medier, mediebyråer eller reklambyråer).
3) IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar).
När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka vi har samlat in informationen (t.ex. för att kunna uppfylla våra åtaganden enligt köpeavtal). Vi kontrollerar alla personuppgiftsbiträden för att säkerställa att de kan lämna tillräckliga garantier avseende säkerheten och sekretessen för personuppgifter. Vi har skriftliga avtal med alla personuppgiftsbiträden genom vilka de garanterar säkerheten för de personuppgifter som behandlas och åtar sig att följa våra säkerhetskrav samt begränsningar och krav avseende internationell överföring av personuppgifter.
Företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvarig innebär att det inte är vi som styr hur informationen som lämnas till företaget ska behandlas. Självständiga personuppgiftsansvariga som vi delar dina personuppgifter med är:
1) Statliga myndigheter (polisen, skatteverket eller andra myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller vid misstanke om brott.
2) Företag som ombesörjer leverans av tjänster och/eller produkter i Operans lokaler och som Operan har ett giltigt tjänsteavtal med (t.ex. restaurangföretag).
3) Företag som erbjuder betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer).
När dina personuppgifter delas med ett företag som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller det företagets integritetspolicy och personuppgiftshantering.
VAR BEHANDLAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Vi strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES och alla våra egna IT- system finns inom EU/EES. Vid systemmässig support och underhåll kan vi dock vara tvungna att överföra informationen till ett land utanför EU/EES, t.ex. om vi delar dina personuppgifter med ett personuppgiftsbiträde som, antingen själv eller genom en underleverantör, är etablerad eller lagrar information i ett land utanför EU/EES. Biträdet får i dessa fall endast ta del av den information som är relevant för ändamålet (t.ex. loggfiler). Oavsett i vilket land dina personuppgifter behandlas vidtar vi alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är densamma som inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES garanteras skyddsnivån antingen genom ett beslut från EU-kommissionen om att landet ifråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller genom användandet av s.k. lämpliga skyddsåtgärder. Exempel på lämpliga skyddsåtgärder är godkänd uppförandekod i mottagarlandet, standardavtalsklausuler, bindande företagsinterna regler etc. Om du vill få en kopia av de skyddsåtgärder som har vidtagits eller information om var dessa har gjorts tillgängliga är du välkommen att kontakta oss.
HUR LÄNGE SPARAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive
ändamål. Se mer om de specifika lagringsperioderna under respektive ändamål.
VAD HAR DU FÖR RÄTTIGHETER SOM REGISTRERAD?
Rätt till tillgång (s.k. registerutdrag). Vi är alltid öppna och transparenta med hur vi behandlar dina personuppgifter och ifall du vill få en djupare insikt i vilka personuppgifter vi behandlar om just dig kan du begära att få tillgång till uppgifterna (informationen lämnas i form av ett registerutdrag med angivande av ändamål, kategorier av personuppgifter, kategorier av mottagare, lagringsperioder, information om varifrån informationen har samlats in och förekomsten av automatiserat beslutsfattande).
Tänk på att ifall vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa en effektiv hantering av din begäran och att informationen lämnas till rätt person.
Rätt till rättelse. Du kan begära att dina personuppgifter rättas ifall uppgifterna är felaktiga. Inom ramen för det angivna ändamålet har du också rätt att komplettera eventuellt ofullständiga personuppgifter.
Rätt till radering. Du kan begära radering av personuppgifter vi behandlar om dig ifall:
*Uppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de har samlats in eller behandlats.
*Du invänder mot en intresseavvägning vi har gjort baserat på berättigat intresse och ditt skäl för invändning väger tyngre än vårt berättigade intresse.
*Du invänder mot behandling för direktmarknadsföringsändamål. Personuppgifterna behandlas på ett olagligt sätt.
*Personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse vi omfattas av.
*Personuppgifter har samlats in om ett barn (under 13 år) som du har föräldraansvaret för och insamlandet har skett i samband med erbjudande av informationssamhällets tjänster (t.ex. sociala medier).
Tänk på att vi kan ha rätt att neka din begäran ifall det finns legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera vissa personuppgifter. Dessa skyldigheter kommer från bokförings- och skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning, men också från konsumenträttslagstiftning. Det kan också hända att behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Skulle vi vara förhindrade att tillmötesgå en begäran om radering kommer vi istället att blockera personuppgifterna från att kunna användas till andra syften än det syfte som hindrar den begärda raderingen.
Rätt till begränsning. Du har rätt att begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas. Om du bestrider att personuppgifterna vi behandlar är korrekta kan du begära en begränsad behandling under den tid vi behöver för att kontrollera huruvida personuppgifterna är korrekta. Om vi inte längre behöver personuppgifterna för de fastställda ändamålen, men du däremot behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, kan du begära begränsad behandling av uppgifterna hos oss. Det innebär att du kan begära att vi inte raderar dina uppgifter.
Om du har invänt mot en intresseavvägning av berättigat intresse som vi har gjort som laglig grund för ett ändamål kan du begära begränsad behandling under den tid vi behöver för att kontrollera huruvida våra berättigade intressen väger tyngre än dina intressen av att få uppgifterna raderade.
Om behandlingen har begränsats enligt någon av situationerna ovan får vi bara, utöver själva lagringen, behandla uppgifterna för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, för att skydda någon annans rättigheter eller ifall du har lämnat ditt samtycke.
Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling. Du har alltid rätt att slippa nyhetsbrev och direktmarknadsföring samt att invända mot all behandling av personuppgifter som bygger på en intresseavvägning.
Berättigat intresse: I de fall vi använder en intresseavvägning som laglig grund för ett ändamål har du möjlighet att invända mot behandlingen. För att kunna fortsätta behandla dina personuppgifter efter en sådan invändning behöver vi kunna visa ett tvingande berättigat skäl för den aktuella behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter eller friheter. I annat fall får vi bara behandla uppgifterna för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.
Nyhetsbrev och direktmarknadsföring: Du har möjlighet att invända mot att dina personuppgifter behandlas för utskick av nyhetsbrev och direktmarknadsföring. Med detta avses alla typer av uppsökande marknadsföringsåtgärder (t.ex. via post, e-post och sms). Marknadsföringsåtgärder där du som kund aktivt valt att använda en av våra tjänster eller annars sökt upp oss för att få veta mer om våra tjänster räknas inte som direktmarknadsföring (t.ex. föreställningsrekommendationer eller andra funktioner och erbjudanden på t.ex. operan.se).
Om du invänder mot nyhetsbrev eller direktmarknadsföring kommer vi att upphöra med behandlingen av dina personuppgifter för de ändamålen liksom upphöra med alla typer av direktmarknadsföringsåtgärder.
Tänk på att du själv alltid kan återkalla ditt samtycke till nyhetsbrev och direktmarknadsföring genom att ange detta på ditt konto på operan.se, eller avregistrera dig via ett av våra mejl vi skickat till dig.
Du kan också själv påverka vilka kanaler vi ska använda för utskick och personliga erbjudanden. T.ex. kan du välja att endast få erbjudanden från oss via e-post, men inte sms. I så fall ska du inte invända mot direktmarknadsföring som sådan utan istället begränsa våra kommunikationskanaler.
Rätt till dataportabilitet: Om vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig har du rätt att begära att få de uppgifter som rör dig och som du har lämnat till oss överförda till en annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportabilitet). En förutsättning för dataportabilitet är att överföringen är tekniskt möjlig och kan ske automatiserad.
HUR HANTERAR VI PERSONNUMMER?
Vi kommer bara att behandla ditt personnummer när det är klart motiverat med hänsyn till ändamålet, nödvändigt för säker identifiering eller om det finns något annat beaktansvärt skäl. Vi minimerar alltid användandet av ditt personnummer i så stor utsträckning som möjligt.
VAD ÄR COOKIES OCH HUR ANVÄNDER VI DET?
Cookies är en liten textfil bestående av bokstäver och siffror som skickas från vår webbserver och sparas på din webbläsare eller enhet. De cookies vi använder förbättrar normalt sett de tjänster vi erbjuder. Några av våra tjänster behöver cookies för att fungera korrekt, medan andra förbättrar tjänsterna för dig. Vi använder cookies för övergripande analytisk information avseende din användning av våra tjänster och för att spara funktionella inställningar så som språk och andra uppgifter.
KAN DU SJÄLV STYRA ANVÄNDNINGEN AV COOKIES?
Ja! Din webbläsare eller enhet ger dig möjlighet att ändra inställningarna för användningen och omfattningen av cookies. Gå till inställningarna för din webbläsare eller enhet för att lära dig mer om hur du justerar inställningarna för cookies. Ha i åtanke att vissa av våra tjänster kanske inte fungerar ifall du blockerar eller raderar cookies. Du kan läsa mer om cookies generellt på post- och telestyrelsens webbsida, pts.se. Om du vill läsa mer om Operans användande av cookies kan du läsa mer här.
HUR SKYDDAS DINA PERSONUPPGIFTER?
Vi använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter. Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling (såsom olovlig tillgång, förlust, förstörelse eller skada). Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem.
VAD INNEBÄR DET ATT INTEGRITETSSKYDDSMYNDIGHETEN (IMY) ÄR TILLSYNSMYNDIGHET?
IMY är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen (Dataskyddsförordningen), och den som anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan lämna in ett klagomål till IMY.
HUR KONTAKTAR DU OSS LÄTTAST VID FRÅGOR OM DATASKYDD?
Eftersom vi tar dataskydd på stort allvar har vi särskilda medarbetare på kundservice som hanterar just dessa ärenden, och du kan alltid nå dem på [email protected].
Vi kan komma att göra ändringar i vår personuppgiftspolicy. Den senaste versionen av personuppgiftspolicyn finns alltid på operan.se. Vid uppdateringar som är av avgörande betydelse för vår behandling av personuppgifter (exempelvis ändring av angivna ändamål eller kategorier av personuppgifter) eller uppdateringar som inte är avgörande betydelse för behandlingen men som kan vara av avgörande betydelse för dig, kommer du att få information på operan.se och via e-post (ifall du har angivet e-post) i god tid innan uppdateringarna börjar gälla. När vi tillgängliggör information om uppdateringar kommer vi även att förklara innebörden av uppdateringarna och hur de kan påverka dig.