Som nationalscen för balett bjuder Kungliga Baletten både på tåspets och tyll samt modern koreografi. Med en fot i traditionen och den andra i framtiden har kompaniet en trogen publik.
Kungliga Svenska Baletten är ett av världens äldsta balettkompanier. Det grundades 1773 av kung Gustav III. Det är Sveriges största danskompani med uppdraget att kurera och utveckla såväl klassisk balett som samtida, nyskapande verk.
»Jag är stolt över Kungliga Baletten, jag är stolt över att vi når vår publik, över att vi skapar talanger och över att vi lockar dansare från hela världen. Den konstnärliga nivån är mycket hög, den är verkligen på internationell toppnivå. Vi är i mycket god form.«
Till sommaren 2025 tar Nicolas Le Riche farväl av Kungliga Operan efter åtta år som konstnärlig chef för Kungliga Baletten. Även om han inte är personligt närvarande under säsongen 2025/2026 bär balettsäsongen hans signum – dels för att han har bestämt vilka verk som ska spelas, dels för att flera av dem har tillkommit under hans tid som balettchef.
»Den här säsongen representerar verkligen balettkompaniet och var vi befinner oss just nu« säger Nicolas Le Riche. »Det finns en stor variationsrikedom vad gäller musiken – från Tjajkovskijs romantiska orkestermusik i Svansjön och Julia & Romeo till modern klubbmusik i William Dugans If it feels good... och samtida svenska tonsättare i Midsommarnattsdröm och Vem där?, samarbetet mellan Unga Operan och Kungliga Baletten.«
Det är en säsong som har ovanligt många verk av svenska koreografer. »Med stora helaftonsföreställningar av tre svenska koreografer kan man nästan tala om denna säsong som vårt svenska år. Mats Eks Julia & Romeo, Pär Isbergs Gustavia och Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm representerar tre generationer och framförallt tre olika stilar – den moderna, den neoklassiska och den samtida. Alla tre är beställningsverk av Kungliga Baletten – de är skapade för oss och därmed en del av vår historia. Publiktrycket var massivt när Gustavia hade urpremiär 2024, och det känns fint att ge alla som inte hade möjlighet att se den en ny chans.«
Extra stolt är Nicolas Le Riche över projektet Young Choreographers, som han sjösatte våren 2023. Det är en föreställning där Kungliga Balettens dansare får pröva att själva skapa koreografier för sina kollegor. Under säsongen 2025 dyker projektet upp för fjärde gången. William Dugan, en av dem som medverkat i Young Choreographers har tagit klivet upp på stora scenen med sin partyodyssé If it feels good.., i höst delar han kväll i en dubbelföreställning med Ohad Naharins klassiska Minus 16.
»Det känns bra att se våra dansare utvecklas och se koreografer födas. Förutom William Dugan vill jag lyfta fram Jenny Nilson – hon har tillhört Kungliga Baletten och varit premiärdansare här, och nu skapar hon för första gången ett verk för oss, med Vem där? för Unga Operan på Rotunda och sedan på turné i hela landet med Riksteatern. Det känns både roligt och värdefullt att låta barn i hela landet möta klassisk balett.
Förutom det svenska och samtida verk presenterar Kungliga Baletten den älskade balettklassikern Svansjön, i Rudolf Nurejevs hyllade version och dubbelföreställningen Lifar/Forsythe som korsar den ukrainske koreografen Serge Lifars Suite en blanc från 1943 – ett klassiskt uppvisningsstycke för stora balettkompanier – med William Forsythes In the middle, somewhat elevated, en modern klassiker med urpremiär 1987.
»Jag är stolt över Kungliga Baletten«, säger Nicolas Le Riche. »Jag är stolt över att vi når vår publik, över att vi skapar talanger och över att vi lockar dansare från hela världen. Den konstnärliga nivån är mycket hög, den är verkligen på internationell toppnivå. Vi är i mycket god form.«

Kungliga Balettens medlemmar
Nyfiken på våra dansare? Botanisera bland de 70 dansarna från hela världen som utgör Sveriges enda klassiskt skolade balettkompani!
Upptäck Balettens alla dansare →