icon bag image
0
0
Tillbaka Hem Dirigenter våren 2025

Upptäck våra DIRIGENTER våren 2025


Med sina magiska handrörelser och trollspölika dirigentpinnar leder de Kungliga Hovkapellet till vidunderliga framföranden, oavsett om det rör sig om opera, balett eller konsert. Upptäck dirigenterna som förgyller Kungliga Operan i vår!

Dirigentens roll är lika viktig som regissörens när det gäller en opera och lika viktig som koreografens när det gäller en balett. Dirigenten är med från början av den konstnärliga processen och har stort inflytande på gestaltningen av verket som framförs.

Redan när det bestäms vilken opera eller balett som ska spelas – vilket sker 2–3 år innan premiären eller nypremiären – utses vem som ska bli dirigent. Han eller hon börjar därefter förbereda sig genom att studera operans eller balettens partitur och bli nära förtrogen med musiken, vad den innehåller, vad den säger och vad som är intressant att lyfta fram med den.

På så sätt formar dirigenten sin egen tolkning av operan eller baletten – han eller hon skapar det musikaliska uttrycket i en föreställning. Dirigentens dialog med regissören eller koreografen, som ansvarar för det visuella uttrycket, är därför otroligt viktig. Så dirigenten är mycket mer än en musiker som leder orkestern under ett framförande – han eller hon är den som bestämmer varför musiken låter som den låter, varför den känns som den känns.

ALAN GILBERT

Alan Gilbert är sedan 2021 Kungliga Operans musikchef och utnämndes 2022 till hovkapellmästare av H.M. Konungen . Han är också chefsdirigent för Elbphilharmonie i Hamburg, en tjänst som han tillträdde 2019 efter åtta år som musikchef för New York Philharmonic. Våren 2025 dirigerar Alan både Figaros bröllop – hans första Mozartopera på Kungliga Operan – och Wagners Valkyrian. Alan leder också Kungliga Hovkapellets stora Försommarkonsert på Operans stora scen som avslutar hela säsongen med en pampig symfoni av Gustav Mahler.

JAMES HENDRY

James Hendry är en ung brittisk dirigent och är första kapellmästare på Staatsoper Hannover. Han har dirigerat på bland annat Royal Opera House Covent Garden i London, Opéra National de Lyon, Finska Nationaloperan, English National Opera och Opera Frankfurt. Våren 2025 gör han sina första framträdanden på Kungliga Operan, med Figaros bröllop, där han går bredvid Alan Gilbert och tar över hans dirigentroll under ett antal föreställningar.

NIR KABARETTI

Nir Kabaretti från Israel är musikchef för Santa Barbara Symphony. Han har dirigerat opera på bland annat Teatro Real i Madrid, Maggio Musicale Fiorentino-festivalen i Florens och operahusen i Tokyo, Israel och Lausanne. Efter att ha dirigerat Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan 2023 samarbetar han återigen med den svenske mästerkoreografen, i det nya dansverket En kopp kaffe, den andra halvan av dubbelföreställningen McGregor/Ek.

VINCENZO MILLETARÌ

Vincenzo Milletarì från Italien har blivit en flitigt återkommande dirigent på Kungliga Operan – sedan 2019 har han framfört Rigoletto, La traviata, Carmen, Madama Butterfly, Ariadne på Naxos och Barberaren i Sevilla här, liksom nyårskonserten 2022. Nu återkommer han för att leda Kungliga Hovkapellet i Puccinis La bohème, en opera han tidigare framfört på Göteborgsoperan. Han har även arbetat på bland annat Det Kongelige i Köpenhamn, Den Norske Opera i Oslo och Bergenoperan – en Skandinavienvän helt enkelt, vilket rimmar väl med den aktuella uppsättningen av La bohème.

PHILIPPE BÉRAN

Philippe Béran från Schweiz är Kungliga Operans pålitliga, stabila och återkommande balettdirigent. Denne maestro dirigerar både opera och balett, men balett är hans favoritgenre och han har arbetat med danskompanier som New York City Ballet och Ballet national de l’Opéra de Paris. För Kungliga Operan har han stått på pulten för en rad baletter sedan 2009: Coppelia, Nötknäpparen, Törnrosa, dubbelföreställningen Dancing forward, Svansjön samt Manon. Nu återvänder han för ännu en klassisk balett: Giselle.

TOBIAS RINGBORG

Tobias Ringborg är en av vår tids främsta svenska operadirigenter – även om han också är mycket flitig inom instrumental musik. Tobias har naturligtvis en internationell karriär, Storbritannien, Australien, Nya Zeeland, Tyskland och Danmark, men framförallt verkar han i Sverige. Hans första uppdrag för Kungliga Operan var 2001 med La bohème, och sedan dess har han dirigerat operor som Rigoletto, Tosca, Turandot, Carmen, Barberaren i Sevilla, Fedora och Löftet – och baletter som Svansjön och Törnrosa – i älskade framföranden på vår stora scen. 2025 tar han över dirigent-stafettpinnen från Vincenzo Milletarì i Linus Fellboms uppsättning av Barberaren i Sevilla. Tobias är även violinist och aktiv både som solist och kammarmusiker.

EWA STRUSIŃSKA

Ewa Strusińska från Polen är musikchef för G. Hauptmann Theater Görlitz-Zittau och huvuddirigent för Neue Lausitzer Philharmonie. Hon har byggt upp en stor opera- och balettrepertoar som assisterande dirigent vid polska nationaloperan i Warszawa och har dirigerat många orkestrar runtom i världen, från Wales till Johannesburg till Norrköping. Hon ledde orkestern i många föreställningar av baletten Askungen på Kungliga Operan under 2022 och 2023, och nu återvänder hon för en annan balett med smäktande Prokofjevmusik: Romeo och Julia, i sir Kenneth MacMillans legendariska koreografi.

INES KAUN

Ines Kaun från Tyskland, kormästare för Kungliga Operans kör, har främst ägnat sig åt kördirigering men har också dirigerat operor och orkesterkonserter. När hon kom hit hade hon flera prestigefyllda tjänster i bagaget: som kormästare vid Theater und Orchester Heidelberg, samma tjänst vid Salzburger Landestheater, och kormästare vid Staatstheater Darmstadt. 2025 står hon för den musikaliska ledningen i samtliga operor i vårt kortformat, Short Stories V. För övrigt är alla solister i denna trippelföreställning sångare från Kungliga Operans kör.

MATTIAS BÖHM

Mattias Böhm är anställd på Kungliga Operan som instuderare, men är också dirigent. En instuderare är en person som, vid pianot, repeterar tillsammans med sångarna innan det är dags för orkesterrep med dirigent – han eller hon är så att säga länken mellan dirigenten och solisterna innan de träffas fysiskt. Dialogen mellan instuderare och dirigent är viktig, eftersom instuderaren måste förmedla dirigentens musikaliska vision till sångarna. Mattias Böhm dirigerar som sagt även själv, senast i Short Stories III (2022); innan dess dirigerade han bland annat Salome 2014, Föreställningen 2019 och en rad uppsättningar från Unga Operan – Min bror är Don Juan, Dido & Aeneas, Vägen hem, När då då och Orlando. I Julius Caesar leder Mattias Böhm ännu en gång en kammarensemble med musiker ur Kungliga Hovkapellet för en ny spännande uppsättning i Rotundan signerad Unga Operan.

SOFIA WINIARSKI

Sofia Winiarski är en av Sveriges unga stjärnskott på dirigenthimlen. Hon har firat triumfer som dirigent för Norma och Hotell Vita Hästen på Folkoperan, hon har dirigerat musikalen Wicked på Göteborgsoperan och hon har även dirigerat Kungliga Filharmonikerna. Hon gör sin debut på Kungliga Operan våren 2025 då hon hoppar in som dirigent på ett par föreställningar av baletten Giselle.

SERGEJ BOLKHOVETS

Sergej Bolkohovets, född i Sankt Petersburg, uppvuxen i Täby och numera bosatt i Berlin, är en spännande dirigent med violinistbakgrund. Han var kapellmästare på Göteborgsoperan mellan 2020 och 2022 och har även dirigerat på Folkoperan, Konserthuset i Stockholm och Malmö Live. Utomlands har han dirigerat så prestigefyllda orkestrar som Hallé-orkestern i Manchester, Luzern symfoniorkester, Bayerska statsoperans orkester och BBC Philharmonic. Denna vår anlitas han av Kungliga Operan för att dirigera vår årliga sommarkonsert i Haga på nationaldagen 6 juni.