VARNING FÖR BEDRÄGERI
Köp inte biljetter från återförsäljare eller andrahandsförsäljningssajter
Vi vill avråda dig från att köpa biljetter via återförsäljare eller andrahandsförsäljningssajter som till exempel Viagogo. När du är inne på nätet och köper biljetter till någon av våra föreställningar; dubbelkolla alltid att det står operan.se i webbläsaren och inte något annat.
Fem anledningar till att inte köpa biljetter till oss via återförsäljare eller andrahandsförsäljningssajter:
- Du riskerar att betala kraftiga överpriser.
- Våra köpevillkor gäller endast om du köper dina biljetter från operan.se eller vår egen biljettkassa (via telefon eller på plats i Operahuset). Detta innebär bland annat att det är den som har köpt biljetterna av oss som får tillbaka pengarna om en föreställning ställs in. Köper du biljetter av en återförsäljare eller via en andrahandsförsäljningssajt som Viagogo är det alltså den ursprunglige köparen som får tillbaka pengarna av oss.
- Du riskerar att inte bli meddelad om föreställningen av någon anledning blir inställd. Detta eftersom det är den som har köpt biljetten av oss som kontaktas och vi har inga kontaktuppgifter till dig.
- Du får ingen som helst förhandsinformation (t.ex. information om bokning av pausservering) av oss via mejl, av samma anledning som ovan.
- Du riskerar att köpa »bluffbiljetter«. Det har bland annat hänt att köpare som sedan säljer via Viagogo har köpt operabiljetter till studentpris, suddat ut ordet »Student« och sålt vidare biljetterna till ett högre pris.
Kungliga Operan har inga samarbeten med några återförsäljare och eftersom (till exempel) Viagogo anser att de endast är förmedlare av andrahandsbiljetter och inte har något ansvar samt har sitt säte i Schweiz, som inte är med i EU, är det knepigt för det svenska Konsumentverket att agera mot företaget.
Vad som gör det svårt för dig som kund är att Viagogo och liknande sajter ofta dyker upp som första träff på Google när du söker efter våra föreställningar. Det är alltså lätt hänt att råka gå in på till exempel Viagogo och köpa andrahandsbiljetter i tron om att du är inne på operan.se.
Ett av många exempel: En kvinna kom till Operahuset i tron om att se Svansjön. Men Svansjön var inställd på grund av restriktionerna under pandemin. Gästen undrade varför hon inte hade fått information om detta och vi undersökte saken.
Det visade sig att hon, utan att vara medveten om det, hade köpt sina biljetter via företaget Viagogo. Det innebar att hon inte hade nåtts av den information vi hade skickat ut. Våra utskick hade helt enkelt gått till den person som hade köpt biljetterna av oss. Det visade sig också att kunden hade köpt två lyssnarplatser för 214 pund – det vill säga cirka 2 800 svenska kronor. Det verkliga priset var i själva verket 110 kronor per biljett. Kvinnan betalade alltså Viagogo cirka 13 gånger mer än det pris Kungliga Operan hade sålt biljetterna för. Biljettpriset och informationen om att hon hade köpt lyssnarplatser var utsuddat på biljetterna som Viagogo hade skickat till henne.
Gästen bad om pengarna tillbaka eftersom föreställningen var inställd. Vad hon inte anade var att personen som hade köpt biljetterna redan hade fått pengarna tillbaka av oss. När hon kontaktade Viagogo fick hon beskedet att den inställda föreställningen var uppskjuten och skulle ges senare. Om hon fick tillbaka sina pengar vet vi inte, men vi vet att hon är långt från ensam om att ha råkat ut för detta och att vi har många kunder som aldrig ens får veta att de har köpt en biljett till ockerpris.