»Efter åtta otroliga år som Kungliga Balettens chef är jag glad
att presentera ett fantastiskt starkt program i min sista säsong«
NICOLAS LE RICHE
balettchef
BALETT
Som nationalscen för balett bjuder Kungliga Baletten både på tåspets och tyll samt modern koreografi. Med en fot i traditionen och den andra i framtiden har kompaniet en trogen publik.
Kungliga Baletten är ett av världens äldsta balettkompanier och grundades redan 1773 av Gustav III. Det är Sveriges största danskompani med uppdrag att vårda och utveckla den klassiska baletten, i kombination med moderna och nyskapande verk.
»jag kan knappt bärga mig för vad som väntar«
/NICOLAS LE RICHE
Balettchef
»Våren 2025 är sprängfylld med kreativitet«, säger Nicolas Le Riche, konstnärlig ledare för Kungliga Baletten. »Vi är glada över att kunna presentera helt nya verk, i synnerhet Mats Eks En kopp kaffe, men också den nya inkarnationen av Young Choreographers. Det är en underbar tid för vårt danskompani. Dessutom gör romantisk balett en storslagen återkomst med Giselle, och till vår ära kommer den legendariska koreografen Natalia Makarova själv att vara här för att övervaka produktionen. Sir Kenneth MacMillans efterlängtade Romeo och Julia kommer också tillbaka, vilket innebär att ännu en dramatisk balett läggs till vår repertoar.«
»Om vi tittar på hela säsongen 2024/2025 presenterar Kungliga Baletten en otrolig bredd av berättelser, från romantiska till dramatiska till sagor. Vi utforskar ett brett spektrum av stilar, från klassisk dans till nyklassicistisk, modern och samtida dans. Det är en varierad och spännande säsong, och jag kan knappt bärga mig för vad som väntar.«
»McGregor/Ek, vår första produktion 2025, är en stor dubbelföreställning. Sir Wayne McGregor, huskoreograf vid Royal Ballet i London, kommer för första gången att presenteras för publiken på Kungliga Operan, med det ikoniska stycket Infra. Den är visuellt och tekniskt banbrytande, med skarp och originell musik av Max Richter. Även om McGregors koreografi kan kännas futuristisk är hans rörelsevokabulär djupt rotad i klassisk balett. Mats Ek’s En kopp kaffe, andra halvan av dubbelföreställningen, är ett helt nytt verk, skapad på uppdrag av Kungliga Baletten. Vi är såklart väldigt uppspelta – Mats Ek, en sann mästaren i modern dans, har en lång och betydelsefull historia med vårt danskompani. En kopp kaffe är skapad för Ana Laguna och Yvan Auzely, som spelar ett äldre par. Lisa Drake och jag själv dansar i det andra laget – eftersom det här är min sista säsong här, så blir det ett speciellt sätt för mig att hedra kompaniet genom att dela scenen med dansarna under föreställning.«
»Giselle är en av de där baletterna som man inte får missa om man vill förstå balettkonstens hjärta«, säger Le Riche, som tidigare varit étoile-dansare på Parisoperans balett. »Den handlar om samhällsklasser, och i andra akten förvandlas den till något mytiskt. Vilierna, de kvinnliga andarna, har ett kraftfullt och tidlöst budskap, som påminner om vår tids metoo-rörelse. Det handlar om att kvinnor förenas och gemensamt säger nej till orättvisor.«
»Sir Kenneth MacMillans Romeo och Julia är en modern klassiker, som inte har framförts här på 15 år, så vi är uppspelta över att sätta upp den igen. Precis som Manon bär den MacMillans signum, med känsla för detaljer och djupt nyanserade karaktärer, vilket kräver mycket skådespeleri av dansarna. Den har ett unikt emotionellt perspektiv på Shakespeares tidlösa kärlekshistoria, väldigt annorlunda från Mats Eks Julia & Romeo som vi nyligen har framfört. MacMillans version, med Prokofjevs musik, har en helt annan känsla. Alla som njöt av musiken i Askungen kommer att få sitt lystmäte av Romeo och Julia, för denna balett har lika magnifik musik.«
Säsongen 2025 kommer garanterat att fängsla publiken med sin blandning av innovation, tradition och kraftfullt berättande. Missa inte!
KUNGLIGA BALETTENS DANSARE
Nyfiken på våra dansare?
DU HITTAR DEM HÄR »