HANDLINGEN
AKT I
Det är Susannas och Figaros bröllopsdag. Båda är anställda hos greve Almaviva. Susanna upplyser Figaro om att greven har anvisat dem ett rum med vissa biavsikter, något som gör Figaro rasande. Bartolo och Marcellina vill också förhindra bröllopet. Figaro har lånat pengar av Marcellina och lovat henne äktenskap som borgen för lånereversen. Han har dessutom hjälpt greve Almaviva att lura ifrån Bartolo hans myndling, den unga Rosina, numera grevinnan Almaviva (om detta handlar Barberaren i Sevilla).
Den unge Cherubino ber Susanna om grevinnans hjälp eftersom greven vill avskeda honom. Orsaken skulle vara Cherubinos erotiska intressen som kolliderar med grevens. När greven söker upp Susanna hinner Cherubino nätt och jämt gömma sig. Strax därpå inträder musikläraren Basilio, och även greven tvingas gömma sig. Då Basilio ironiserar över Cherubinos uppvaktning av Susanna och grevinnan, träder greven fram ur sitt gömställe och visar hur han överraskat Cherubino hos Barbarina. I samma veva upptäcker han Cherubino. Figaro ber greven samtycka till hans giftermål med Susanna. Greven håller god min, men står fast vid sitt beslut att skicka i väg Cherubino som han befordrar till officer.
AKT II
Grevinnan Almaviva är olycklig över sin makes otrohet. Figaro, som vill undanröja alla hinder för bröllopet, avslöjar för grevinnan att han har låtit överlämna ett anonymt brev till greve Almaviva i syfte att väcka dennes svartsjuka. I brevet antyder han att grevinnan planerar ett rendez-vous med en påhittad älskare, samtidigt som Susanna skall bevilja greven ett möte i parken, där i stället Cherubino tar hennes plats. Cherubino sjunger lidelsefullt sin kärleksdikt till grevinnan. Därefter börjar grevinnan och Susanna klä ut honom till Susanna. När Greven knackar på dörren till Grevinnans rum gömmer sig Cherubino i ett sidorum och låser dörren. Men när Greven kommit in i det stora rummet blir han upprörd över att dörren till sidorummet är låst och tvingar hustrun att följa med honom för att hämta verktyg för att öppna den.
Susanna, som bevittnat hela scenen, hjälper Cherubino att fly ut genom fönstret. När greven och grevinnan kommer tillbaka finner de Susanna bakom den låsta dörren i stället för Cherubino. Antonio är upprörd över att någon hoppat ner i hans blomsterrabatt och dessutom tappat ett brev – Cherubinos inkallelseorder. Figaro tar på sig skulden och hävdar att Cherubino gett honom inkallelseordern, för att greve Almaviva skulle underteckna den med sitt sigill. Basilio, Bartolo och Marcellina överlämnar skuldreversen och tvingar Figaro att skjuta upp bröllopet på nytt.
PAUS
AKT III
Grevinnan Almaviva uppmanar Susanna att iscensätta ett kärleksmöte med greven i trädgården. Grevens lycka övergår i raseri då han råkar höra Susanna växla några ord med Figaro, och han lovar att hämnas. Grevinnan drömmer om att vinna tillbaka sin make. Tvisten mellan Figaro, Bartolo och Marcellina får en oväntad upplösning då de visar sig vara hans föräldrar. Greven kan inte längre förhindra bröllopet. Grevinnan dikterar ett brev för Susanna, där platsen för Susannas och grevens kärleksmöte anges. Greven ska skicka tillbaka den nål som förseglar brevet som tecken. En kör av flickor, däribland den förklädde Cherubino, hyllar grevinnan i samband med bröllopsceremonin. Samtidigt smugglar Susanna över brevet till greven.
AKT IV
Barbarina letar efter nålen, som hon på grevens uppdrag skall överlämna till Susanna för att visa sitt samförstånd. Marcellina tänker varna Susanna för männens vrede. Figaro tror sig vara bedragen och rasar av svartsjuka. Bland skuggorna i parken uppträder grevinnan och Susanna – i varandras kläder. Såväl greven som Figaro förväxlar grevinnan med Susanna. Cherubino är nära att fördärva komplotten. Till sist kan grevinnan avslöja sin ångerfulle make efter att Figaro och Susanna konfronterats och försonats.