»Man måste göra nya saker och tänja på gränser«
TOBIAS THEORELL
tillträdande operachef
OPERA
Kungliga Operan presenterar varje år både regissörer och solister i världsklass. Ensemblen bjuder på såväl traditionella klassiker som helt nyskrivna verk.
Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för operakonsten. Sedan starten 1773 har regissörer, scenografer, sångare och korister tillsammans förvaltat den europeiska operatraditionen samtidigt som man också utforskat vad opera skulle kunna vara.
»när jag var elva år gammal fick jag vara med och sjunga i Tosca. Det var helt fantastiskt. Det blev min ingång till teatern«
/TOBIAS THEORELL
tillträdande operachef
Kungliga Operans nya operachef heter Tobias Theorell. Han kommer närmast från Folkoperan där han har varit konstnärlig chef sedan 2020. För Kungliga Operans publik är han ett bekant namn efter att ha regisserat Stiffelio (2011), Maskeradbalen (2012) och En midsommarnattsdröm (2023). Men hans karriär på Kungliga Operan började långt tidigare.
»Jag gick i Adolf Fredriks musikklasser som barn, och när jag var elva år gammal fick jag vara med och sjunga i Tosca. Det var helt fantastiskt. Det blev min ingång till teatern. Som vuxen blev jag skådespelare och sedan regissör. Det var livsförändrande att stå där på scenen, med full salong, och det blev många föreställningar. Förutom Tosca sjöng jag bland annat i La bohème, Macbeth och Carmen. Jag fick dela scen med storheter som Erik Saedén och Margareta Hallin. Till och med José Carreras, som gjorde ett gästspel i La bohème. På den tiden sjöng alla på svenska, men han sjöng såklart på italienska – märkligt, men det funkade!«
Ungdomskarriären som operasångare kröntes av en roll i Benjamin Brittens kammaropera Albert Herring, som Kungliga Operan åkte på turné med hösten 1983. »Vi åkte runt i hela Sverige och spelade. Det var häftigt.« Och det blir inte Tobias Theorells sista erfarenhet av Operan utanför Operahuset, eftersom huset ska stängas för renovering hösten 2026. »Eftersom jag har jobbat en hel del i huset kan jag säga att jag inte bara antar att alla där gör ett fantastiskt jobb, utan jag vet att det är så. Och att vi ska ut och skapa en verksamhet utanför Operahuset – det ska bli jättespännande, att göra det ihop. Det är bara att plocka fram stora verktygslådan, det är både stort och smått som ska ordnas. Det känns jättekul.«
Vårens operarepertoar sattes innan Tobias fick jobbet som ny operachef, men han är förtjust över operorna som vi presenterar under denna säsong. »Figaros bröllop har jag regisserat själv, både på operan i Kassel och som pjäs på Dramaten. Det är lätt att bli förälskad i den operan, det är ju ett fantastiskt verk. Och jag måste säga att Mozart förbättrade Beaumarchais pjäs när han gjorde opera av den. Han gjorde den mer koncentrerad, strök det som kunde strykas, och han har också gjort rollporträtten mer fördjupade. Känslan av att man är förgänglig, att tiden går, det är på något vis en modern mänsklig situation – och jag tycker att Mozart har fångat det med en sådan medkänsla, det är så inkännande skildrat. Nu får vi se den i en ny uppsättning av Linus Fellbom, som jag känner och beundrar. Hans Barberaren i Sevilla var väldigt bra, så rolig och vital, och nu kommer den också tillbaka till Kungliga Operan. Det är en perfekt förstagångsopera, den är så lätt att ta till sig.«
På operafronten innehåller våren 2025 även repriser av Valkyrian och La bohème. »Jag är en stor Wagnerälskare, så jag ser fram emot Valkyrian. Den är som en thriller, den är så oerhört tät, och samtidigt är den som ett Ibsendrama. Det är en otroligt bra uppsättning av Staffan Valdemar Holm, jag såg den när den hade premiär. Och La bohème, det är bara en världsbra opera. Det är helt fantastisk musik, och det är så välbyggt rent dramatiskt, det är inte en död sekund. Det går inte att värja sig mot Puccini, man måste vara gjord av sten för att inte gråta i slutet.« Tobias ser även fram emot Short Stories V, med tre helt nya kortoperor. »Nyskrivet är superviktigt, det måste vi ägna oss åt. Det har länge funnits en tanke om att nyskriven opera inte uppskattas av publiken, men det tror jag inte på. Det är med nya operor som man förnyar och utvecklar operakonsten. Man måste göra nya saker och tänja på gränser, och ställa frågor som: vad är opera? Vad kan en opera innehålla?«
KUNGLIGA OPERANS SOLISTER
Kungliga Operan består av en solistensemble med cirka 20 sångare som medverkar i våra uppsättningar. Operan anlitar även regelbundet både svenska och utländska gästsolister till produktionerna – denna säsong framträder bland andra Peter Mattei, Nina Stemme och Malin Byström på Operans stora scen.
Nyfiken på våra sångsolister?
DU HITTAR DEM HÄR »
KUNGLIGA OPERANS KORISTER
Björnar, vampyrer eller trebenta grisetter... Kungliga Operans kör bemästrar sång på absolut högsta nivå samtidigt som de både agerar och dansar på scenen. Kungliga Operans kör var med redan vid den första premiären 1773 och har sedan dess varit en oumbärlig del av Kungliga Operans verksamhet.
»Operakören spelar och sjunger så man tappar andan« EXPRESSEN
Nyfiken på våra korister?
DU HITTAR DEM HÄR »