Malin Byström
Hovsångerska
2023 debuterade den svenska sopranen Malin Byström i rollen som Marie i Wozzeck vid Festival d’Aix-en-Provence, en roll som hon återvänder till hösten 2024 vid Kungliga Operan, där hon under samma höst även medverkat som Tosca.
Malin Byström är en återkommande och eftertraktad gäst på världens mest prestigefyllda scener och uppträder regelbundet vid Royal Opera House Covent Garden, Wiener Staatsoper och Bayerische Staatsoper. Hennes karriär präglas av en rad hyllade framträdanden i roller som Tosca, Salome och Minnie i La fanciulla del West. Hon har framträtt på scener som Metropolitan Opera, Teatro Real i Madrid, Dutch National Opera i Amsterdam och San Francisco Opera.
Sommaren 2024 framträdde Malin som Minnie vid Münchner Opernfestspiele, Grevinnan Madeleine i Capriccio i konsert vid Edinburgh International Festival, samt i recitals vid Schubertíada Festival i Spanien, på GöteborgsOperan och på Wigmore Hall i London.
Våren 2025 bjuder på två stora rolldebuter: Danae i en nyproduktion av Strauss Die Liebe der Danae vid Bayerische Staatsoper och hennes första Elisabeth i Tannhäuser vid Wiener Staatsoper.
Under säsongen 2023/24 tog Malin Byström sig an två nya roller: Elsa i Lohengrin vid Dutch National Opera och Kvinnan i Schönbergs Erwartung vid Teatro Real. Hon framträdde även som Minnie i La fanciulla del West vid Wiener Staatsoper och återvände till Wien för att reprisera sin roll som Elsa i Lohengrin. Föregående säsong gjorde Malin en ny och uppmärksammad Salome i en nyproduktion vid Wiener Staatsoper och framförde samma roll vid Royal Opera House samt i konsert vid Edinburgh Festival. Säsongen inkluderade också Minnie i La fanciulla del West vid Bayerische Staatsoper, Tosca både vid Royal Opera House och Kungliga Operan, samt hennes rolldebut som Rusalka vid Bergen National Opera.
Malin Byström har varit en återkommande gäst vid Royal Opera House Covent Garden i roller som Salome, Donna Anna i Don Giovanni, Mathilde i Rossinis Guillaume Tell, Hélène i Les Vêpres Siciliennes, Elettra i Idomeneo, Marguerite i Faust, Fiordiligi i Così fan tutte och Amalia i I Masnadieri.
Malin Byström debuterade som Salome 2017 vid Dutch National Opera med Royal Concertgebouw Orchestra under ledning av Daniele Gatti, en roll för vilken hon tilldelades priset som Årets Kvinnliga Sångare vid International Opera Awards 2018. Säsongen 2020/21 gjorde Byström en kritikerrosad debut vid Wiener Staatsoper som Elisabeth de Valois i Don Carlos. Säsongen inkluderade även en debut vid Bolsjoj, som Salome.
Malin Byström har framträtt vid Metropolitan Opera som Donna Elvira och Donna Anna i Don Giovanni, titelrollen i Arabella och Marguerite i Faust. Hon har sjungit Tosca vid Oper Frankfurt, Dutch National Opera, Deutsche Oper Berlin och i gästspel vid Staatsoper Stuttgart och har framträtt som Grevinnan Madeleine i Capriccio vid Teatro Real i Madrid. År 2016 debuterade Malin Byström vid San Francisco Opera när hon framförde sin första Jenůfa.
Malin har medverkat i flera produktioner vid Kungliga Operan i roller som Fältmarskalkinnan i Rosenkavaljeren, titelrollen i Giordanos Fedora, Minnie i La fanciulla del West, Tosca, Desdemona i Otello, Jenůfa, Donna Elvira och Romilda i Xerxes.
Bland Malin Byströms många andra åtaganden finns Donna Anna i Don Giovanni vid Salzburg Festival, Donna Elvira i en filmad live-sändning av Don Giovanni med Sveriges Radios Symfoniorkester, Fiordiligi vid Bayerische Staatsoper, titelrollen i Thaïs vid GöteborgsOperan och Palau de les Arts i Valencia, Grevinnan i Figaros bröllop i Aix-en-Provence samt vid Grand Théâtre de Genève, Amelia i Simon Boccanegra i Göteborg och Elettra i Idomeneo vid Drottningholms Slottsteater.
Tidigare engagemang för Malin Byström har t ex inkluderat Marguerite i Christoph Loys hyllade Faust-produktion vid GöteborgsOperan och Agathe i Friskytten i Bregenz. Hon har sjungit Donna Anna med René Jacobs i Baden-Baden (utgiven på DVD), i Leipzig, Göteborg och vid Concertgebouw i Amsterdam.
2016 erhöll Malin Byström Litteris et Artibus-medaljen av H.M. Konungen av Sverige för sina framstående konstnärliga insatser som operasångerska, och bara två år senare utsågs hon till hovsångerska.