HANDLINGEN I LA BOHÈME
Första akten
Julafton. Det är iskallt på vinden där en ung författare, August Strindberg och hans vän, målaren Edvard Munch, bor. Vid pianot sitter en lovande ung kompositör, Edvard Grieg, och komponerar. Munch kämpar med de sista detaljerna i en målning. Hans modell börjar bli otålig och kräver betalning. Men Munch har inte ett öre. August och Edvard klagar på kylan när plötsligt filosofen Colline, ivrig anhängare till Søren Kierkegaard, dyker upp. Trion diskuterar livet och vädret när Grieg återvänder med mat och dryck. Han har just fått betalt för privatlektioner åt sonen till en miljonär. När de lyfter sina glas till en skål träder hyresvärden in och kräver dem på hyran. De fyra unga männen lyckas prata sig ur den prekära situationen. Colline/Søren, Grieg och Edvard lämnar vinden för att njuta lite julglädje på stan, August stannar för att avsluta en artikel. Men författaren hittar inte den rätta inspirationen. En lätt knackning på dörren distraherar honom, och en ung kvinna han aldrig sett tidigare uppenbarar sig.
Andra akten
Julaftons kväll på Stortorget. Edvard har just visat sin senaste målning Gamla stan i solnedgången. Affärerna bågnar av folk, familjer trängs i gränderna och försäljare ropar. Munch observerar dem, de är alla skapta av honom, hämtade ur hans målningar, och han blir mycket rörd av att se dem levande. Hans vän, författaren Hans Jaeger, gör honom sällskap och prisar hans målning.
På Berns salonger lyckas Edvards vänner få ett bord. Tulla anländer med en rik bankir, Alcindoro. Hon har precis grälat med Edvard och hennes plan är att göra honom vansinnigt svartsjuk. Det fungerar. Hon skämmer ut den rike bankiren och återförenas med Edvard i en passionerad kyss. Vännerna tågar ut och överlåter åt bankiren att ensam betala notan.
PAUS
Tredje akten
Ett år har gått. Edvard och Tulla arbetar för en bordellägare. Han målar porträtt och hon roar gästerna. Edvard Munch skissar på målningen Aska med Tulla och sin sovande vän August som modeller. Mimì anländer, hon förstår inte varför August avvisar henne och hon ber om Edvards råd. När Edvard pressar sin vän August erkänner denne att han älskar Mimì högre än något annat på jorden – men hon är dödssjuk och han är för fattig för att hjälpa henne. Mimì hör Augusts bekännelse från ett gömställe. Hon konfronterar August och föreslår att de ska gå skilda vägar så att han kan fortsätta leva sitt liv, men August faller bedrövad ihop. Medan de tar farväl av varandra återupptar Edvard och Tulla sitt grälande.
Fjärde akten
I vindskupan, flera månader senare, sätter Edvards nya målning Skriet stämningen. Edvard sörjer sin Tulla och August sin Mimì. Medan målaren porträtterar författaren kliver Grieg och Søren in, bärande på en brödbit och en sill. För att stå ut med desperationen spelar de upp en liten komedi, en låtsad måltid med överklassen de så ofta kritiserar, men som de i verkligheten skulle vilja vara en del av. Komedin byts till låtsad tragedi när en av dem, förorättad av en kommentar, utmanar till duell. Allt eftersom bråket eskalerar rusar Tulla in. Mimì är svårt sjuk och kan inte ta sig upp för trapporna. Vännerna tvingas brutalt tillbaka till verkligheten, och inser att de inte kan hjälpa den dödssjuka unga kvinnan.