Vad är det som gäller när du köper biljetter hos oss på Kungliga Operan?
Köpevillkor för Kungliga Operan AB
Allmänt
Dessa villkor gäller när du som konsument (”du”) gör ett köp via operan.se ("hemsidan"), via kundtjänst eller i biljettkassan. Avtalet ingås mellan dig och Kungliga Operan AB.
Kungliga Operan AB
Organisationsnummer: 556190-3294
Adress: Box 16094, 10322 Stockholm
Telefon växeln: 08-7914300
E-post: [email protected]
Alla priser är i SEK och inkluderar moms. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset som var aktuellt vid beställningstillfället är det som gäller oavsett om priset går upp eller ner efteråt.
Köpeavtalet
Köpeavtalet är underkastat rättsreglerna i svensk lagstiftning. Avtalet ingås mellan dig och Kungliga Operan AB (org nr: 556190-3294).
Alla försök till bedrägerier polisanmäls och Kungliga Operan förbehåller sig rätten att häva köpet om bedrägeri befaras. Kungliga Operan förbehåller sig även rätten att neka ett köp av biljetter eller andra produkter om Operan anser/befarar att köp sker med vidareförsäljningssyfte.
För att kunna göra ett köp via hemsidan måste du acceptera köpevillkoren. När du accepterar köpevillkoren förbinder du dig att följa dem i sin helhet. Vidare godkänner du och bekräftar att du har tagit del av informationen om personuppgifter och godkänt användandet av cookies.
Alla användare som vill handla via hemsidan och hantera köpta biljetter där måste skapa ett kundkonto. Under ditt kundkonto kan du bland annat se dina tidigare köp, kommande evenemang, hantera dina kommande evenemang (byta datum och plats) ändra dina personuppgifter eller preferenser vad det gäller e-postutskick. När du har ett konto hos oss kan du även logga in för att närsomhelst skicka om dina biljetter till din registrerade e-postadress.
Betalning
Via internet
I samarbete med Swedbank PayEx Holding AB (org. nr: 556714–2798), en tredjepartsleverantör av betaltjänster, erbjuder Kungliga Operan AB konto- och kreditkortsbetalning samt Swish när du handlar på hemsidan.
På hemsidan kan du betala dina biljetter med Mastercard, VISA och American Express. All kommunikation mellan dig och hemsidan sker i krypterad form, vilket betyder att ingen annan kan se din kortinformation. Swedbank PayEx Holding AB kan spara dina kortuppgifter i deras PCI-säkra miljö för att kunna förenkla framtida köp med förifyllda kortuppgifter.
En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress som du har angett i ditt kundkonto hos Kungliga Operan AB.
Via biljettkassan
Du kan betala dina biljetter med Mastercard, VISA, American Express, UnionPay, JCB och Diners. När du betalar i biljettkassan via en kortterminal hanteras betalningen av betaltjänstleverantören Verifone Stockholm AB (org. nr: 556567-2200).
En orderbekräftelse skickas till dig på den e-postadress som du anger när Kungliga Operan AB mottar din beställning i biljettkassan. Biljetterna erhåller du fysiskt på plats och de skickas inte till din e-postadress.
Avgifter
Om du väljer leveransalternativet ”post” kommer Kungliga Operan AB skriva ut din biljett och skicka den till postadressen som du har angett vid bokning. Leveransalternativet ”post” genererar en avgift på 50 SEK per försändelse och får inte väga mer än 100 gram. Kungliga Operan AB skickar endast biljetter inom Sverige och leveranstiden är upp till 5 arbetsdagar. Vi reserverar oss för att förseningar av leveransen kan uppstå i samband med helgdagar.
Leveransalternativet ”avhämtning i biljettkassan” genererar en avgift på 30 SEK per biljett vid köp på hemsidan. Uthämtning kan endast ske under biljettkassans normala öppettider, enligt den information som återges på hemsidan. Du som konsument står själv ansvarig för att biljetterna hämtas ut i god tid innan föreställningens start.
Vid köp i biljettkassan, via telefon eller e-post tillkommer en serviceavgift på 30 SEK per biljett. Debiterad serviceavgift, samt eventuella leveransavgifter återbetalas ej vid ett inställt evenemang.
Biljetter
Varje enskild bokning har ett ordernummer och varje biljett i bokningen har en unik QR-kod. När du köper en biljett hos Kungliga Operan AB är du som konsument ytterst ansvarig för att beställningen är korrekt. Det är därför viktigt att du kontrollerar uppgifterna för ditt evenemang, som t.ex. tid, dag, plats och typ av biljett innan köpet genomförs.
Den biljettyp som du har köpt måste kunna styrkas av id-handling i samband med scanning av din biljett. Det är inte tillåtet att överlåta köpta biljetter i kommersiellt eller annat affärsmässigt syfte.
Om denna bestämmelse överträds förbehåller vi rätten att annullera biljetten.
Din biljett kan levereras till dig på följande sätt
E-biljett/PDF
En E-biljett är en PDF-fil som skickas till angiven e-postadress i ditt kundkonto. Du kan visa upp din biljett i mobiltelefonen eller i utskrivet format. Biljetten innehar en unik QR-kod som scannas vid ditt besök. Biljetten med den tryckta QR-koden är en värdehandling som ger dig tillträde till ditt köpta evenemang. QR-koden är endast giltig en gång.
Fysisk biljett
Även den fysiska biljetten innehar en unik QR-kod som scannas vid ditt besök. Biljetten med den tryckta QR-koden är en värdehandling som ger dig tillträde till ditt köpta evenemang. QR-koden är endast giltig en gång.
Presentkort
Presentkortet är giltigt i 1 år från och med utfärdandedatum och kan inte lösas in mot kontanter. Det gäller ej i restauranger, serveringar och garderober. Presentkort levereras endast digitalt till din registrerade e-postadress i kundkontot. Observera att presentkort inte finns tillgängliga i kundkonton på hemsidan. Vi ersätter ej presentkort vid förlust.
Återbetalning
Köpta biljetter återbetalas endast vid ett inställt evenemang. Biljetter som betalats direkt vid bokningstillfället betraktas som köpta. Återbetalning görs genom att du får ett presentkort som skickas till den e-postadress som du har angivit på ditt kundkonto på hemsidan (se ovan köpevillkor för presentkort). Önskar du återbetalning till ditt bank- eller kreditkort (eller via Swish om det användes som betalmetod) måste du själv kontakta kundtjänst (kontaktuppgifter finner du på hemsidan). Begäran om återbetalning måste göras inom 1 månad från inställt evenemang. Om så inte sker har kunden ej rätt till återbetalning. Debiterad serviceavgift, samt eventuella leveransavgifter återbetalas ej. Distansavtalslagen gäller ej vid köp av evenemangsbiljetter. Läs mer om distansavtalslagen här ».
Återbetalning för näringsidkare
Återbetalning vid ett inställt evenemang gäller endast köpta biljetter till Kungliga Operans evenemang. Kringkostnader såsom resor (tåg, flyg, buss, båt m.fl.), boende, guider, administration, mat m.m. kommer ej att ersättas av Kungliga Operan AB.
Byte
Köpt biljett kan bytas till en annan föreställning som vid tillfället finns tillgänglig för köp på hemsidan. Byte sker i så fall i mån av plats senast 1 arbetsdag före föreställningsdagen. Bytet kan göras både via ditt konto på operan.se, i biljettkassan eller genom att kontakta kundtjänst. Byter du till en dyrare biljett betalar du mellanskillnaden i samband med bytet. Byter du din biljett till en billigare får du inte mellanskillnaden tillbaka.
I biljettkassan och då kundtjänst kontaktas tillkommer en avgift på 30 SEK per biljett vid ett byte.
Köpt biljett med grupprabatt går ej att återlösa eller byta.
Byte av biljett i ett abonnemang
Om du har tecknat ett abonnemang kan du byta biljetter till ett annat datum inom samma produktion i mån av plats senast 1 arbetsdag före föreställningsdagen. Vid byte kommer du ej att få abonnemangsrabatt på den bytta föreställningen utan betalar då ordinarie pris. Byter du till en dyrare biljett betalar du mellanskillnaden i samband med bytet. Byter du din biljett till en billigare får du inte mellanskillnaden tillbaka.
Du kan själv och utan kostnad göra byten via ditt kundkonto på hemsidan. I biljettkassan och då kundtjänst kontaktas via telefon eller e-post tillkommer en avgift på 30 SEK.
Avbokning av pedagogiska aktiviteter
Skolor som bokat pedagogiska aktiviteter inom ramen för Unga Operans verksamhetsområde har följande avbokningsvillkor:
– Vid om- eller avbokning senare än 7 dagar innan besöket debiteras 100% av beloppet.
– Vid om- eller avbokning senare än 14 dagar innan besöket debiteras 50% av beloppet.
Aktiviteter där dessa avbokningsregler gäller är följande: Workshops på skolor, Förmiddag på Operan, specialbeställda konserter för skolor och Möt proffsen. Aktiviteter kan revideras under säsong.
Kungliga Operans partners och donatorer
För Kungliga Operans partners och donatorer kan, i förekommande fall, särskilda regler gälla än de som stadgas i köpevillkoren. Som partner eller donator kan du vända till Kungliga Operans conciergeservice för mer information.
Donation
Alla gåvor är i SEK och utan moms. Det är ingen ångerrätt på en gåva. För aktuella gåvobevis och insamlingar se hemsidan. Gåvobevisen kan hämtas i Kungliga Operans biljettkassa. För dig som inte bor i Stockholm så finns möjlighet att få gåvobeviset skickat postalt mot porto.
Reservation
Reservation kan endast göras på plats i biljettkassan eller genom att kontakta kundtjänst. Reservation av biljett gäller till och med 10 dagar efter bokningstillfället.
Reservation för grupper (organisationer, företag och skolor) gäller till och med 2 månader innan föreställningsdatumet. Giltighetstiden för din reservation framgår på ditt konto.
Förlust
Borttappad fysisk biljett ersätts ej. Vid val av E-biljett/PDF kan du som kund själv logga in på ditt konto för att skicka om dina biljetter. Notera att din gamla biljett inte längre är giltig om du har fått en ny biljett utskriven, skickad via e-post eller skickad per post.
Reklamation
Vi följer allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag. Reklamation skall göras inom skälig tid efter att felet har upptäckts, dock senast 3 arbetsdagar efter ditt besök. För frågor kring innebörden eller om du är missnöjd med något i samband med ditt biljettköp kan du kontakta oss här »
Mer information för invånare i EU finns här Europeiska plattformen för tvistlösning online »
Personuppgifter
När du köper biljetter hos Kungliga Operan AB lämnar du uppgifter om dig själv för att vi skall kunna förmedla biljetter på ett tryggt och enkelt sätt. Kungliga Operan ansvarar för att hantera personuppgifter enligt gällande dataskyddsförordning (GDPR). Läs om hur Kungliga Operan AB hanterar personuppgifter och om dina rättigheter här ».
Ändringar av villkoren
Kungliga Operan AB förbehåller sig rätten att närsomhelst i tiden göra ändringar i villkoren.
Om du inte vill acceptera ändringar i villkoren, eller av någon anledning inte längre vill ha ett kundkonto hos Kungliga Operan AB, har du rätt att avsluta ditt konto genom att kontakta oss här ».