Hur vi behandlar kunders och användares personuppgifter inom bolaget samt vilka villkor som gäller för köp hos Kungliga Operan.
Köpevillkor för Kungliga Operan AB
Allmänt
Dessa villkor gäller när du som konsument (”du”) gör ett köp via operan.se ("hemsidan"), via kundtjänst eller i biljettkassan. Avtalet ingås mellan dig och Kungliga Operan AB.
Kungliga Operan AB
Organisationsnummer: 556190-3294
Adress: Box 16094, 10322 Stockholm
Telefon växeln: 08-7914300
E-post: [email protected]
Alla priser är i SEK och inkluderar moms. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset som var aktuellt vid beställningstillfället är det som gäller oavsett om priset går upp eller ner efteråt.
Köpeavtalet
Köpeavtalet är underkastat rättsreglerna i svensk lagstiftning. Avtalet ingås mellan dig och Kungliga Operan AB (org nr: 556190-3294).
Alla försök till bedrägerier polisanmäls och Kungliga Operan förbehåller sig rätten att häva köpet om bedrägeri befaras. Kungliga Operan förbehåller sig även rätten att neka ett köp av biljetter eller andra produkter om Operan anser/befarar att köp sker med vidareförsäljningssyfte.
För att kunna göra ett köp via hemsidan måste du acceptera köpevillkoren. När du accepterar köpevillkoren förbinder du dig att följa dem i sin helhet. Vidare godkänner du och bekräftar att du har tagit del av informationen om personuppgifter och godkänt användandet av cookies.
Alla användare som vill handla via hemsidan och hantera köpta biljetter där måste skapa ett kundkonto. Under ditt kundkonto kan du bland annat se dina tidigare köp, kommande evenemang, hantera dina kommande evenemang (byta datum och plats) ändra dina personuppgifter eller preferenser vad det gäller e-postutskick. När du har ett konto hos oss kan du även logga in för att närsomhelst skicka om dina biljetter till din registrerade e-postadress.
Betalning
Via internet
I samarbete med Swedbank PayEx Holding AB (org. nr: 556714–2798), en tredjepartsleverantör av betaltjänster, erbjuder Kungliga Operan AB konto- och kreditkortsbetalning samt Swish när du handlar på hemsidan.
På hemsidan kan du betala dina biljetter med Mastercard, VISA och American Express. All kommunikation mellan dig och hemsidan sker i krypterad form, vilket betyder att ingen annan kan se din kortinformation. Swedbank PayEx Holding AB kan spara dina kortuppgifter i deras PCI-säkra miljö för att kunna förenkla framtida köp med förifyllda kortuppgifter.
En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress som du har angett i ditt kundkonto hos Kungliga Operan AB.
Via biljettkassan
Du kan betala dina biljetter med Mastercard, VISA, American Express, UnionPay, JCB och Diners. När du betalar i biljettkassan via en kortterminal hanteras betalningen av betaltjänstleverantören Verifone Stockholm AB (org. nr: 556567-2200).
En orderbekräftelse skickas till dig på den e-postadress som du anger när Kungliga Operan AB mottar din beställning i biljettkassan. Biljetterna erhåller du fysiskt på plats och de skickas inte till din e-postadress.
Avgifter
Om du väljer leveransalternativet ”post” kommer Kungliga Operan AB skriva ut din biljett och skicka den till postadressen som du har angett vid bokning. Leveransalternativet ”post” genererar en avgift på 50 SEK per försändelse och får inte väga mer än 100 gram. Kungliga Operan AB skickar endast biljetter inom Sverige och leveranstiden är upp till 5 arbetsdagar. Vi reserverar oss för att förseningar av leveransen kan uppstå i samband med helgdagar.
Leveransalternativet ”avhämtning i biljettkassan” genererar en avgift på 30 SEK per biljett vid köp på hemsidan. Uthämtning kan endast ske under biljettkassans normala öppettider, enligt den information som återges på hemsidan. Du som konsument står själv ansvarig för att biljetterna hämtas ut i god tid innan föreställningens start.
Vid köp i biljettkassan, via telefon eller e-post tillkommer en serviceavgift på 30 SEK per biljett. Debiterad serviceavgift, samt eventuella leveransavgifter återbetalas ej vid ett inställt evenemang.
Biljetter
Varje enskild bokning har ett ordernummer och varje biljett i bokningen har en unik QR-kod. När du köper en biljett hos Kungliga Operan AB är du som konsument ytterst ansvarig för att beställningen är korrekt. Det är därför viktigt att du kontrollerar uppgifterna för ditt evenemang, som t.ex. tid, dag, plats och typ av biljett innan köpet genomförs.
Den biljettyp som du har köpt måste kunna styrkas av id-handling i samband med scanning av din biljett. Det är inte tillåtet att överlåta köpta biljetter i kommersiellt eller annat affärsmässigt syfte.
Om denna bestämmelse överträds förbehåller vi rätten att annullera biljetten.
Din biljett kan levereras till dig på följande sätt
E-biljett/PDF
En E-biljett är en PDF-fil som skickas till angiven e-postadress i ditt kundkonto. Du kan visa upp din biljett i mobiltelefonen eller i utskrivet format. Biljetten innehar en unik QR-kod som scannas vid ditt besök. Biljetten med den tryckta QR-koden är en värdehandling som ger dig tillträde till ditt köpta evenemang. QR-koden är endast giltig en gång.
Fysisk biljett
Även den fysiska biljetten innehar en unik QR-kod som scannas vid ditt besök. Biljetten med den tryckta QR-koden är en värdehandling som ger dig tillträde till ditt köpta evenemang. QR-koden är endast giltig en gång.
Presentkort
Presentkortet är giltigt i 1 år från och med utfärdandedatum och kan inte lösas in mot kontanter. Det gäller ej i restauranger, serveringar och garderober. Presentkort levereras endast digitalt till din registrerade e-postadress i kundkontot. Observera att presentkort inte finns tillgängliga i kundkonton på hemsidan. Vi ersätter ej presentkort vid förlust.
Återbetalning
Köpta biljetter återbetalas endast vid ett inställt evenemang. Biljetter som betalats direkt vid bokningstillfället betraktas som köpta. Återbetalning görs genom att du får ett presentkort som skickas till den e-postadress som du har angivit på ditt kundkonto på hemsidan (se ovan köpevillkor för presentkort). Önskar du återbetalning till ditt bank- eller kreditkort (eller via Swish om det användes som betalmetod) måste du själv kontakta kundtjänst (kontaktuppgifter finner du på hemsidan). Begäran om återbetalning måste göras inom 1 månad från inställt evenemang. Om så inte sker har kunden ej rätt till återbetalning. Debiterad serviceavgift, samt eventuella leveransavgifter återbetalas ej. Distansavtalslagen gäller ej vid köp av evenemangsbiljetter. Läs mer om distansavtalslagen här ».
Återbetalning för näringsidkare
Återbetalning vid ett inställt evenemang gäller endast köpta biljetter till Kungliga Operans evenemang. Kringkostnader såsom resor (tåg, flyg, buss, båt m.fl.), boende, guider, administration, mat m.m. kommer ej att ersättas av Kungliga Operan AB.
Byte
Köpt biljett kan bytas till en annan föreställning som vid tillfället finns tillgänglig för köp på hemsidan. Byte sker i så fall i mån av plats senast 1 arbetsdag före föreställningsdagen. Bytet kan göras både via ditt konto på operan.se, i biljettkassan eller genom att kontakta kundtjänst. Byter du till en dyrare biljett betalar du mellanskillnaden i samband med bytet. Byter du din biljett till en billigare får du inte mellanskillnaden tillbaka.
I biljettkassan och då kundtjänst kontaktas tillkommer en avgift på 30 SEK per biljett vid ett byte.
Köpt biljett med grupprabatt går ej att återlösa eller byta.
Byte av biljett i ett abonnemang
Om du har tecknat ett abonnemang kan du byta biljetter till ett annat datum inom samma produktion i mån av plats senast 1 arbetsdag före föreställningsdagen. Vid byte kommer du ej att få abonnemangsrabatt på den bytta föreställningen utan betalar då ordinarie pris. Byter du till en dyrare biljett betalar du mellanskillnaden i samband med bytet. Byter du din biljett till en billigare får du inte mellanskillnaden tillbaka.
Du kan själv och utan kostnad göra byten via ditt kundkonto på hemsidan. I biljettkassan och då kundtjänst kontaktas via telefon eller e-post tillkommer en avgift på 30 SEK.
Avbokning av pedagogiska aktiviteter
Skolor som bokat pedagogiska aktiviteter inom ramen för Unga Operans verksamhetsområde har följande avbokningsvillkor:
– Vid om- eller avbokning senare än 7 dagar innan besöket debiteras 100% av beloppet.
– Vid om- eller avbokning senare än 14 dagar innan besöket debiteras 50% av beloppet.
Aktiviteter där dessa avbokningsregler gäller är följande: Workshops på skolor, Förmiddag på Operan, specialbeställda konserter för skolor och Möt proffsen. Aktiviteter kan revideras under säsong.
Kungliga Operans partners och donatorer
För Kungliga Operans partners och donatorer kan, i förekommande fall, särskilda regler gälla än de som stadgas i köpevillkoren. Som partner eller donator kan du vända till Kungliga Operans conciergeservice för mer information.
Donation
Alla gåvor är i SEK och utan moms. Det är ingen ångerrätt på en gåva. För aktuella gåvobevis och insamlingar se hemsidan. Gåvobevisen kan hämtas i Kungliga Operans biljettkassa. För dig som inte bor i Stockholm så finns möjlighet att få gåvobeviset skickat postalt mot porto.
Reservation
Reservation kan endast göras på plats i biljettkassan eller genom att kontakta kundtjänst. Reservation av biljett gäller till och med 10 dagar efter bokningstillfället.
Reservation för grupper (organisationer, företag och skolor) gäller till och med 2 månader innan föreställningsdatumet. Giltighetstiden för din reservation framgår på ditt konto.
Förlust
Borttappad fysisk biljett ersätts ej. Vid val av E-biljett/PDF kan du som kund själv logga in på ditt konto för att skicka om dina biljetter. Notera att din gamla biljett inte längre är giltig om du har fått en ny biljett utskriven, skickad via e-post eller skickad per post.
Reklamation
Vi följer allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag. Reklamation skall göras inom skälig tid efter att felet har upptäckts, dock senast 3 arbetsdagar efter ditt besök. För frågor kring innebörden eller om du är missnöjd med något i samband med ditt biljettköp kan du kontakta oss här »
Mer information för invånare i EU finns här Europeiska plattformen för tvistlösning online »
Personuppgifter
När du köper biljetter hos Kungliga Operan AB lämnar du uppgifter om dig själv för att vi skall kunna förmedla biljetter på ett tryggt och enkelt sätt. Kungliga Operan ansvarar för att hantera personuppgifter enligt gällande dataskyddsförordning (GDPR). Läs om hur Kungliga Operan AB hanterar personuppgifter och om dina rättigheter nedan.
Ändringar av villkoren
Kungliga Operan AB förbehåller sig rätten att närsomhelst i tiden göra ändringar i villkoren.
Om du inte vill acceptera ändringar i villkoren, eller av någon anledning inte längre vill ha ett kundkonto hos Kungliga Operan AB, har du rätt att avsluta ditt konto genom att kontakta oss här ».
Personuppgiftspolicy
På Operan värnar vi om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd (t.ex. skulle vi aldrig sälja dina personuppgifter till ett annat företag). Denna integritetspolicy förklarar hur vi samlar in och använder din personliga information. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande.
Det är viktigt att du tar del av och förstår personuppgiftspolicyn och känner dig trygg i vår behandling av dina personuppgifter. Du är alltid välkommen att kontakta oss vid eventuella frågor. Med hjälp av innehållsförteckningen nedan kan du lätt navigera till de avsnitt som är av särskilt intresse för dig.
Innehållsförteckning
- Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?
- Vem är ansvarig för de personuppgifter Operan behandlar?
- Vilka personuppgifter behandlar Operan om dig som kund och för vilka ändamål?
- Från vilka källor hämtar Operan dina personuppgifter?
- Vilka kan Operan komma att dela dina personuppgifter med?
- Var behandlar Operan dina personuppgifter?
- Hur länge sparar Operan dina personuppgifter?
- Vad har du för rättigheter som registrerad?
- Hur hanterar Operan personnummer?
- Vad är cookies och hur använder Operan det?
- Kan du själv styra användningen av cookies?
- Hur skyddas dina personuppgifter?
- Vad innebär det att Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) är tillsynsmyndighet?
- Hur kontaktar du Operan lättast vid frågor om dataskydd?
Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. T.ex. kan bilder och ljudupptagningar som behandlas i dator vara personuppgifter även om inga namn nämns. Krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter (t.ex. IP-nummer) är personuppgifter ifall de kan kopplas till fysiska personer.
Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling, oberoende av om den utförs automatiserat eller ej. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.
Vem är ansvarig för de personuppgifter operan behandlar?
Kungliga Operan AB, org. nr 556190–3294, med adress Box 103 22, Stockholm, är personuppgiftsansvarig för företagets behandling av personuppgifter.
Vilka personuppgifter behandlar operan om dig som kund och för vilka ändamål?
Ändamål |
Behandlingar som |
Kategorier av |
För att kunna hantera |
¤ Leverans av biljetter ¤ Kommunikation kopplat till ditt köp/gåva (till ex. information om inställd föreställning) |
¤ Namn |
Laglig grund: |
Förklaring: Insamling av |
|
Lagringsperiod: |
Till dess att köpet har |
|
Ändamål |
Behandlingar som |
Kategorier av |
För att kunna fullgöra |
¤ Nödvändig hantering för |
¤ Namn ¤ Kontaktuppgifter (t.ex. |
Laglig grund: |
Förklaring: Denna |
|
Lagringsperiod: |
Till dess att köpet har |
|
Ändamål |
Behandlingar som |
Kategorier av |
För att kunna hantera |
¤ Kommunikation och |
¤ Namn |
Laglig grund: |
Förklaring: Behandlingen |
|
Lagringsperiod: |
Till dess att |
|
Ändamål |
Behandlingar som |
Kategorier av |
För att kunna utvärdera, |
¤ Utskick av enkät via |
¤ Födelsedatum/ålder ¤ Namn ¤ Kontaktuppgifter (t.ex. ¤ Utbildning ¤ Sysselsättning ¤ Inkomstspann ¤ Boendeform ¤ Härkomst (frivillig uppgift) |
Laglig grund: |
Förklaring: Behandlingen |
|
Lagringsperiod: |
Från insamlandet och för en tid av 48 månader därefter. |
|
Ändamål |
Behandlingar som |
Kategorier av |
För att kunna förhindra |
¤ Förhindrande och |
¤ Videoinspelningar från |
Laglig grund: |
Förklaring: Ifall ingen |
|
Lagringsperiod: |
Från insamlandet och för en tid om 48 månader därefter.
Videoinspelningar från kameraövervakning raderas efter 7 dagar. |
|
Ändamål |
Behandlingar som |
Kategorier av |
För att kunna skicka relevant kommunikation och hantera förmåner och |
¤ Utskick av nyhetsbrev och annan information via ¤ Analyser av de uppgifter |
¤ Namn |
Laglig grund: |
Förklaring: Behandling sker efter att kund godkänt denna personuppgiftspolicy i samband med upprättandet av konto eller köp, eller i samband med att kund anmält sig som mottagare av Operans nyhetsbrev. |
|
Lagringsperiod: |
Från insamlandet till och med den tidpunkt då kund invänder mot personuppgiftsbehandlingen (opt-out). |
|
Ändamål |
Behandlingar som |
Kategorier av |
För att kunna uppfylla |
¤ Inspelning samt |
¤ Foto |
Laglig grund: |
Förklaring: Behandlingen |
|
Lagringsperiod: |
Från insamlandet och |
|
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
Utöver de uppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in från dig utifrån dina köp och hur du använder våra tjänster, kan vi också komma att samla in personuppgifter från någon annan (s.k. tredje part). De uppgifter vi samlar in från tredje part är följande:
1) Adressuppgifter från offentliga register för att vara säkra på att vi har rätt adressuppgifter till dig.
2) Personuppgifter från t.ex. skolor i samband med genomförande av samarbetsprojekt mellan skolverksamhet och Operan.
Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med?
Personuppgiftsbiträden. I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss t.ex. med:
1) Biljettförsäljning (biljettsystem, kundanalyser, kundutskick).
2) Marknadsföring (print och distribution, sociala medier, mediebyråer eller reklambyråer).
3) IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar).
När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka vi har samlat in informationen (t.ex. för att kunna uppfylla våra åtaganden enligt köpeavtal). Vi kontrollerar alla personuppgiftsbiträden för att säkerställa att de kan lämna tillräckliga garantier avseende säkerheten och sekretessen för personuppgifter. Vi har skriftliga avtal med alla personuppgiftsbiträden genom vilka de garanterar säkerheten för de personuppgifter som behandlas och åtar sig att följa våra säkerhetskrav samt begränsningar och krav avseende internationell överföring av personuppgifter.
Företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvarig innebär att det inte är vi som styr hur informationen som lämnas till företaget ska behandlas. Självständiga personuppgiftsansvariga som vi delar dina personuppgifter med är:
1) Statliga myndigheter (polisen, skatteverket eller andra myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller vid misstanke om brott.
2) Företag som ombesörjer leverans av tjänster och/eller produkter i Operans lokaler och som Operan har ett giltigt tjänsteavtal med (t.ex. restaurangföretag).
3) Företag som erbjuder betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer).
När dina personuppgifter delas med ett företag som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller det företagets integritetspolicy och personuppgiftshantering.
Var behandlar Operan dina personuppgifter?
Vi strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES och alla våra egna IT- system finns inom EU/EES. Vid systemmässig support och underhåll kan vi dock vara tvungna att överföra informationen till ett land utanför EU/EES, t.ex. om vi delar dina personuppgifter med ett personuppgiftsbiträde som, antingen själv eller genom en underleverantör, är etablerad eller lagrar information i ett land utanför EU/EES. Biträdet får i dessa fall endast ta del av den information som är relevant för ändamålet (t.ex. loggfiler). Oavsett i vilket land dina personuppgifter behandlas vidtar vi alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är densamma som inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES garanteras skyddsnivån antingen genom ett beslut från EU-kommissionen om att landet ifråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller genom användandet av s.k. lämpliga skyddsåtgärder. Exempel på lämpliga skyddsåtgärder är godkänd uppförandekod i mottagarlandet, standardavtalsklausuler, bindande företagsinterna regler etc. Om du vill få en kopia av de skyddsåtgärder som har vidtagits eller information om var dessa har gjorts tillgängliga är du välkommen att kontakta oss.
Hur länge sparar Operan dina personuppgifter?
Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive
ändamål. Se mer om de specifika lagringsperioderna under respektive ändamål.
Vad har du för rättigheter som registrerad?
Rätt till tillgång (s.k. registerutdrag). Vi är alltid öppna och transparenta med hur vi behandlar dina personuppgifter och ifall du vill få en djupare insikt i vilka personuppgifter vi behandlar om just dig kan du begära att få tillgång till uppgifterna (informationen lämnas i form av ett registerutdrag med angivande av ändamål, kategorier av personuppgifter, kategorier av mottagare, lagringsperioder, information om varifrån informationen har samlats in och förekomsten av automatiserat beslutsfattande).
Tänk på att ifall vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa en effektiv hantering av din begäran och att informationen lämnas till rätt person.
Rätt till rättelse. Du kan begära att dina personuppgifter rättas ifall uppgifterna är felaktiga. Inom ramen för det angivna ändamålet har du också rätt att komplettera eventuellt ofullständiga personuppgifter.
Rätt till radering. Du kan begära radering av personuppgifter vi behandlar om dig ifall:
*Uppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de har samlats in eller behandlats.
*Du invänder mot en intresseavvägning vi har gjort baserat på berättigat intresse och ditt skäl för invändning väger tyngre än vårt berättigade intresse.
*Du invänder mot behandling för direktmarknadsföringsändamål. Personuppgifterna behandlas på ett olagligt sätt.
*Personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse vi omfattas av.
*Personuppgifter har samlats in om ett barn (under 13 år) som du har föräldraansvaret för och insamlandet har skett i samband med erbjudande av informationssamhällets tjänster (t.ex. sociala medier).
Tänk på att vi kan ha rätt att neka din begäran ifall det finns legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera vissa personuppgifter. Dessa skyldigheter kommer från bokförings- och skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning, men också från konsumenträttslagstiftning. Det kan också hända att behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Skulle vi vara förhindrade att tillmötesgå en begäran om radering kommer vi istället att blockera personuppgifterna från att kunna användas till andra syften än det syfte som hindrar den begärda raderingen.
Rätt till begränsning. Du har rätt att begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas. Om du bestrider att personuppgifterna vi behandlar är korrekta kan du begära en begränsad behandling under den tid vi behöver för att kontrollera huruvida personuppgifterna är korrekta. Om vi inte längre behöver personuppgifterna för de fastställda ändamålen, men du däremot behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, kan du begära begränsad behandling av uppgifterna hos oss. Det innebär att du kan begära att vi inte raderar dina uppgifter.
Om du har invänt mot en intresseavvägning av berättigat intresse som vi har gjort som laglig grund för ett ändamål kan du begära begränsad behandling under den tid vi behöver för att kontrollera huruvida våra berättigade intressen väger tyngre än dina intressen av att få uppgifterna raderade.
Om behandlingen har begränsats enligt någon av situationerna ovan får vi bara, utöver själva lagringen, behandla uppgifterna för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, för att skydda någon annans rättigheter eller ifall du har lämnat ditt samtycke.
Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling. Du har alltid rätt att slippa nyhetsbrev och direktmarknadsföring samt att invända mot all behandling av personuppgifter som bygger på en intresseavvägning.
Berättigat intresse: I de fall vi använder en intresseavvägning som laglig grund för ett ändamål har du möjlighet att invända mot behandlingen. För att kunna fortsätta behandla dina personuppgifter efter en sådan invändning behöver vi kunna visa ett tvingande berättigat skäl för den aktuella behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter eller friheter. I annat fall får vi bara behandla uppgifterna för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.
Nyhetsbrev och direktmarknadsföring:
Du har möjlighet att invända mot att dina personuppgifter behandlas för utskick av nyhetsbrev och direktmarknadsföring. Med detta avses alla typer av uppsökande marknadsföringsåtgärder (t.ex. via post, e-post och sms). Marknadsföringsåtgärder där du som kund aktivt valt att använda en av våra tjänster eller annars sökt upp oss för att få veta mer om våra tjänster räknas inte som direktmarknadsföring (t.ex. föreställningsrekommendationer eller andra funktioner och erbjudanden på t.ex. operan.se).
Om du invänder mot nyhetsbrev eller direktmarknadsföring kommer vi att upphöra med behandlingen av dina personuppgifter för de ändamålen liksom upphöra med alla typer av direktmarknadsföringsåtgärder.
Tänk på att du själv alltid kan tacka nej till nyhetsbrev och direktmarknadsföring genom att ange detta på ditt konto på operan.se, eller avregistrera dig via ett av våra mejl vi skickat till dig.
Du kan också själv påverka vilka kanaler vi ska använda för utskick och personliga erbjudanden. T.ex. kan du välja att endast få erbjudanden från oss via e-post, men inte sms. I så fall ska du inte invända mot direktmarknadsföring som sådan utan istället begränsa våra kommunikationskanaler.
Rätt till dataportabilitet: Om vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig har du rätt att begära att få de uppgifter som rör dig och som du har lämnat till oss överförda till en annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportabilitet). En förutsättning för dataportabilitet är att överföringen är tekniskt möjlig och kan ske automatiserad.
Hur hanterar vi personnummer?
Vi kommer bara att behandla ditt personnummer när det är klart motiverat med hänsyn till ändamålet, nödvändigt för säker identifiering eller om det finns något annat beaktansvärt skäl. Vi minimerar alltid användandet av ditt personnummer i så stor utsträckning som möjligt.
Vad är cookies och hur använder Operan det?
Cookies är en liten textfil bestående av bokstäver och siffror som skickas från vår webbserver och sparas på din webbläsare eller enhet. De cookies vi använder förbättrar normalt sett de tjänster vi erbjuder. Några av våra tjänster behöver cookies för att fungera korrekt, medan andra förbättrar tjänsterna för dig. Vi använder cookies för övergripande analytisk information avseende din användning av våra tjänster och för att spara funktionella inställningar så som språk och andra uppgifter.
Kan du själv styra användningen av cookies?
Ja! Din webbläsare eller enhet ger dig möjlighet att ändra inställningarna för användningen och omfattningen av cookies. Gå till inställningarna för din webbläsare eller enhet för att lära dig mer om hur du justerar inställningarna för cookies. Ha i åtanke att vissa av våra tjänster kanske inte fungerar ifall du blockerar eller raderar cookies. Du kan läsa mer om cookies generellt på post- och telestyrelsens webbsida, pts.se. Om du vill läsa mer om Operans användande av cookies kan du läsa mer här.
Hur skyddas dina personuppgifter?
Vi använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter. Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling (såsom olovlig tillgång, förlust, förstörelse eller skada). Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem.
Vad innebär det att integritetsskyddsmyndigheten (IMY) är tillsynsmyndighet?
IMY är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen (Dataskyddsförordningen), och den som anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan lämna in ett klagomål till IMY.
Hur kontaktar du oss lättast vid frågor om dataskydd?
Eftersom vi tar dataskydd på stort allvar har vi särskilda medarbetare på kundservice som hanterar just dessa ärenden, och du kan alltid nå dem på [email protected].
Vi kan komma att göra ändringar i vår personuppgiftspolicy. Den senaste versionen av personuppgiftspolicyn finns alltid på operan.se. Vid uppdateringar som är av avgörande betydelse för vår behandling av personuppgifter (exempelvis ändring av angivna ändamål eller kategorier av personuppgifter) eller uppdateringar som inte är av avgörande betydelse för behandlingen men som kan vara av avgörande betydelse för dig, kommer du att få information på operan.se och via e-post (ifall du har angivet e-post) i god tid innan uppdateringarna börjar gälla. När vi tillgängliggör information om uppdateringar kommer vi även att förklara innebörden av uppdateringarna och hur de kan påverka dig.