Konsert

Hyllning till Menzinsky & Krushelnytsky

Två legendariska röster

En ukrainskt symbol över en bild av en pampig salong.
  • DATUM:
    8 maj
  • TID:
    kl. 19.00
  • SCEN:
    Guldfoajén

Som en del av årets upplaga av European Festival: Ukrainian Spring presenterar Kungliga Operan två föreställningar i Guldfoajén den 8 maj. Den andra av dessa har sång som tema och tillägnas Modest Menzinsky och Solomija Krushelnytsky, två legendariska röster. En romanskonsert med solisterna Luthando Qave och Sofia Soloviy.

Pris

En konsert tillägnad tenoren Modest Menzinsky, som föddes för 150 år sedan, och hans vän sopranen Solomija Krushelnytsky, scenpartners och två av de starkast lysande operastjärnorna i början av 1900-talet. De föddes båda i Galizien i västra Ukraina och utbildade sig vid konservatoriet i Lviv, där de studerade för sångpedagogen Valeriy Vysotsky. De brevväxlade med varandra och Menzinsky brukade kalla Krushelnytsky »min gudmor inom konsten«.

Modest Menzinsky (1875–1935) studerade för Julius Stockhausen i Frankfurt och fick sedan kontrakt på Kungliga Operan i Stockholm, där han sjöng de stora Wagnerrollerna och mottog flera utmärkelser, bland annat Vasaorden. Han gifte sig med svenska Klara Degn och fick två barn. Menzinsky firade stora artistiska triumfer under sin karriär och sjöng på de främsta scenerna i Europa innan han drog sig tillbaka och återvände till Sverige, hans andra hemland, där han verkade som sånglärare fram till sin död.

Solomija Krushelnytsky (1872–1952) var en unik talang, verksam som skådespelerska, sångerska och musiker. Vid 25 års ålder blev hon primadonna vid Operan i Warszawa och erövrade sedan de stora världsscenerna. Det var hon som räddade Puccinis Madama Butterfly, som gjorde succé när hon övertog huvudrollen efter den utbuade premiären på La Scala. Krushelnytsky ansågs som världens främsta operasångerska. »I början av 1900-talet dominerades världens operascener av fyra manliga operasångare: Caruso, Battistini, Sjaljapin och Titta Ruffo. Endast en kvinna lyckades uppnå samma höjder som dem. Den kvinnan var Solomija Krushelnytsky«, skrev den berömde kritikern Rinaldo Cortopassi.

Alla överskjutande intäkter går till Ukrainska Institutet.

Medverkande

Sofia Soloviy, sopran
Luthando Qave, baryton
Martin Hellström & Zhanna Mykytka, piano
Nils Göran Olve, presentatör

Presenteras i samarbete med Ukrainska Institutet i Sverige.

  • En man i historisk kostym står i vad som verkar vara en kuliss.
    Modest Menzinsky i Tristan och Isolde på Kungliga Operan 1910
  • En kvinna sitter, iklädd en kimono, i handen en solfjäder.
    Solomija Krushelnytsky som Cio-Cio-San i Madama Butterfly
  • Porträttbild på en blond kvinna mot en ljus bakgrund, i fonden en stolsrygg.
    Sofia Soloviyt, operasolist
  • En kortklippt man i läderjacka lutar sig mot en kaklad vägg.
    Luthando Qave som Leporello i Don Giovanni på Kungliga Operan 2014

    Kanske gillar du också...

    Den andra av European Festival: Ukrainian Spring på Operan har balett som tema och är vigd åt den legendariske ukrainske koreografen Serge Lifar.

    Föreläsning, mästarklass och framträdande av solister från Kungliga Baletten.

    Läs mer och köp biljett →

    En ukrainskt symbol över en bild av en pampig salong.

    Glömt ditt lösenord?

    Ange den e-postadress du använde när du skapade ditt konto, så meljar vi dig en länk för att återställa lösenordet.

    Har du ett lösenord? Logga in här

    Återställ lösenord

    Ange ett nytt lösenord för ditt konto.

    Din reservationstid har gått ut.

    Din reservationstid har gått ut på grund av inaktivitet. Boka biljetterna på nytt för att fortsätta.

    Reservationstiden är på väg att gå ut.

    Dina biljetter är reserverade i fem minuter till. Vill du förlänga tiden?